Omgaan met depressie

Online cursus Omgaan met depressie

Steeds meer professionals komen erachter dat depressieve gevoelens in verband kunnen staan met verkeerde voedingsgewoonten, een tekort aan vitamines en hormonen. Deze online training geeft je informatie over depressie en tips om ermee om te gaan.

Steeds meer professionals komen erachter dat depressieve gevoelens in verband kunnen staan met verkeerde voedingsgewoonten, waardoor er voedseltekorten kunnen optreden.

Uit onderzoek is gebleken dat ook voor mensen met een zware depressie het ophogen van voedingsstoffen zoals Vitamine D, B6, B11 en Omega 3-vetzuren zinvol is. Ook hormonen kunnen een rol spelen. 

Een tekort aan dopamine bijvoorbeeld zorgt ervoor dat mensen zin krijgen in cafeine, alcohol of nicotine. Deze zorgen voor een korte piek in de dopamine-aanmaak, maar de drang ernaar wordt vervolgens alleen maar groter. Daarom is het van belang dat het dopaminepeil constant blijft. Voor de aanmaak van dopamine zijn vitamine B6 en magnesium essentieel.

Minimaliseer de volgende producten:

  • Witte suiker: traagheid en vermoeidheid kunnen hiervan het gevolg zijn, evenals bloedsuikerschommelingen, waar je weer depressieve gevoelens van kunt krijgen.
  • Bewerkte en kant-en-klare voedingsmiddelen: deze producten voegen weinig tot niets toe aan je gezondheid, en beroven je van belangrijke mineralen.
  • Alcohol: door de vitaminetekorten die hierdoor kunnen ontstaan, kan niet alleen  je lever overbelast raken, maar kan ook je slaap/waakpatroon verstoord raken. Let dus ook op gezonde voeding als je je beter wilt voelen!

Wat is nog meer belangrijk om depressie tegen te gaan of te voorkomen?

  • Voldoende slaap is zeer belangrijk om psychisch in evenwicht te kunnen blijven. Ga eens vroeg naar bed en sta ook op tijd op.
  • Elk ‘rotmoment’ kun je als leermoment beschouwen. Oefen je in meta-denken.
  • Conditie is onontbeerlijk om je lichamelijk en psychisch goed te blijven voelen.
  • Oefen je in sociale weerbaarheid en zie de relatie met jezelf als de basis voor alle andere relaties.
  • Ga dagelijks naar buiten.
  • Ga na of het tijd wordt om je ‘accu’ op te laden.
  • Komt het verdriet uit je kinderjaren naar de oppervlakte (heling)? Zie dit als een positief teken en schrijf het van je af.
  • Soms gebeuren er dingen die gewoon rot zijn, en je rot voelen is dan ook OK en een deel van het mens-zijn.