Het verschil tussen administratie en boekhouding

7 juli 2019


 

HET VERSCHIL TUSSEN ADMINISTRATIE EN BOEKHOUDING

 

Boekhouden en administratie zijn niet hetzelfde. Het verschil tussen boekhouding en administratie is dat boekhouding een onderdeel van de bedrijfsadministratie is. De administratie is alles wat je vastlegt in je bedrijf. Dat kan naast de financiële gegevens gaan om onder andere:

 

  • correspondentie
  • informatie over personeel
  • beeldmateriaal
  • contracten
  • agenda
  • software en databestanden

 

Het belang van een goede boekhouding

Het bijhouden en bewaren van een administratie is wettelijk verplicht. De belastingdienst vraagt om je financiële gegevens voor BTW en andere belasting. Je administratie en boekhouding zijn dan meteen het bewijs dat je alles volgens de regels hebt gedaan. Ook banken en andere financiers willen graag een kijkje in de keuken om geld te lenen of een subsidie te verstrekken aan je bedrijf. Zoals je ziet is een goede boekhouding essentieel voor je bedrijf. Daarom bestaat er ook een bewaarplicht voor bedrijfsgegevens. Die is in veel gevallen langer dan de bewaartermijn van je privégegevens voor de belastingdienst.

 

De boekhouding: hoe moet je beginnen?

Een boekhouding is een gerangschikte weergave van de inkomsten en uitgaven van een bedrijf. Boekhouden is prima aan te leren in de praktijk. Toch kan het handig zijn om een cursus te doen waarin je de basis leert. Als eerste maak je een rekeningstelsel aan. Dat kun je vergelijken met het maken van mappen voor je documenten. Het is belangrijk om van te voren goed na te denken wat voor jou de handigste indeling van je grootboekrekeningen is. Als je dan verder bent met het boeken van je facturen en bonnen in het dagboek, het echte boekhouden zeg maar, dan kun je later goede overzichten uitdraaien die bij jouw bedrijf passen.

 

Het verschil tussen credit en debet

Na het inrichten van het grootboek en het werken in je dagboek kun je de balans en de verlies-en winstrekening opstellen. Hiermee krijg je een overzicht in de kosten en opbrengsten De balans en de verlies- en winstrekening zijn tabellen die een overzicht geven van je prestaties in een week, een maand of een jaar. De linkerkant op de balans is de debetzijde. De rechterkant heet de creditzijde.

 

Voor we dit blog afsluiten willen we je nog proberen het verschil tussen credit en debet te vertellen. Proberen, want debet/credit is één van de lastigste termen om uit te leggen. Debet zijn bezittingen en tegoeden. Alles wat het bezit is van een bedrijf staat aan de linkerkant van de balans. Ook de debiteuren staan aan de debetzijde. Dat geld heb je nog niet, maar je hebt er wel recht op. Dus is het bezit. Op de balans is de rechterkant de creditzijde, de schulden. Dit kunnen ‘echte’ schulden zijn, zoals een lening of een hypotheek. Het kan ook gaan om rekeningen van goederen die je al hebt ontvangen, maar nog niet hebt betaald.

 

Een laatste tip

Wanneer je eenmaal weet welke posten op de creditzijde en welke posten op de debetzijde staan, leer het dan gewoon uit je hoofd. Of gebruik een goed boekhoudprogramma. Dan hoef je datzelfde hoofd niet meer te breken over de vraag of iets debet of credit is.

 

 

Wil je je verder verdiepen in boekhouden dan kan ik je deze online cursussen van twee van onze gecertificeerde opleiders aanbevelen:

 

1. De online cursus 'Basis boekhouden' geeft in drie modules uitleg over werken met dagboeken, grootboekrekeningen, de balans en de verlies- en winstrekening.

 

2. De gelijknamige cursus 'Basis Boekhouden" geeft je inzicht in wat je nodig hebt om snel te bepalen hoe het met een onderneming gaat en op welke punten je bijvoorbeeld je persoonlijke financiën beter op orde kan brengen.