Employer branding om trots op te zijn

26 juli 2019


Goed personeel vinden en vasthouden. Tegenwoordig is het best een uitdaging. Dat terwijl we het allemaal wel met elkaar eens zijn dat personeel het belangrijkste kapitaal is in ons bedrijf. Dat geeft het belang aan van Employer branding.
 

Wat is employer branding? 

De vertaling van employer branding is letterlijk: “naamsbekendheid van de werkgever”. Ook wel werkgeversmerk genoemd. Alles draait om het vergroten van de positieve waardering van je bedrijf op huidige of toekomstige werknemers.  Sfeer verkopen in plaats van producten dus.

 

Employer branding is een samenspel tussen de marketing afdeling en de HR afdeling. Zij houden zich voornamelijk bezig met dit onderwerp. Het HR team is de spil in het wervingsproces, zij bieden de eerste indruk die nieuwe medewerkers krijgen van het bedrijf. Marketing houdt zich bezig met je merk en is vanzelfsprekend een bron van kennis als het gaat om branding in zijn algemeenheid. 

 

De sfeer is meester

Ambiance is voor veel werknemers heel belangrijk. Dat gaat niet om een gezellige vrijdagmiddagborrel of slingers op een verjaardag. Je personeel wil natuurlijk het hele jaar door het gevoel hebben dat ze bij het beste bedrijf in de buurt, de branche of de wereld werken. Dat straalt positief af op werkzoekenden en medewerkers in andere bedrijven. Zij zullen sneller geneigd zijn de volgende stap in hun loopbaan in jouw bedrijf te maken. 

 

Een prettige werkomgeving met als gevolg een positief employer brand heeft veel voordelen. De belangrijkste zijn:

  • Werknemers zijn trots op het bedrijf;
  • Betrokkenheid neemt toe;
  • Proefperiode gaat vaker succesvol over in een vaste aanstelling;
  • Makkelijker vacatures invullen;
  • Lagere wervingskosten;
  • Betere kandidaten aantrekken;
  • Huidige werknemers blijven langer;
  • Lagere loonkosten.

 

Werknemersgeluk

“Je moet doen wat je gelukkig maakt”. Was vroeger voldoende geld verdienen en sparen het advies waarmee je ouders je uitzwaaiden op weg naar je eigen leven, tegenwoordig is geluk en mindfulness het hoogste goed. Dat streven naar werknemersgeluk is een sterke behoefte. Tijd om met jouw employer branding te beginnen en (potentiële) collega’s ervan te overtuigen hoe veel mazzel ze hebben dat ze nu juist bij jouw bedrijf werken. 

 

Hoe te beginnen met employer branding?

Om te beginnen maak je je marketingteam de portefeuillehouder van employer branding. In strakke samenwerking met HR. Het is en blijft echter marketing en iemand moet het overzicht houden en een lijn uitstippelen. Die lijn is van wezenlijk belang. Dat is immers jouw reputatie! Blijf daarom dicht bij jezelf als organisatie en beloof geen dingen die je niet waar kunt maken.  

 

Vaak wordt gedacht dat als je maar eenmaal positief bezig gaat en een coachende stijl van leiding geven aanneemt, dat als vanzelf alles ineens goed loopt in je bedrijf. Toch blijkt in de praktijk dat het beter is om de grote problemen tussen personeel onderling en tussen individuele werknemers en de werkgever op te lossen. Een streep eronder en gaan zeg maar. Anders blijft het onder het oppervlak borrelen en komt het ergens een keer tot uitbarsting. Begin dus altijd bij de interne sfeer. 

 

Heb je intern de boel op orde, dan ga je op zoek naar contactpunten. Waar. wanneer en hoe komen we als bedrijf in contact met sollicitanten? Dat overzicht vormt de basis van je employer branding strategie en pas dan kun je beginnen met zaken als social media strategy, contentplan voor je website* en het belangrijkste: “wat heb ik werknemers te bieden?”. 

 

Employer branding begint natuurlijk met het aanmaken van een bedrijfspresentatie op At Monday!