De magie van drie in debat en presentatie

14 augustus 2019


Het getal drie is een bijzonder krachtig cijfer. Je ziet het terug in de mythologie en in sprookjes, in religie en in het dagelijks leven. Alladin had drie wensen en we kennen geloof, hoop en liefde. Jij en ik zijn een paar, maar met iemand er bij is het een wij. En wat voel je van binnen als iemand tot drie telt? Maar waarom is het nummer drie nu zo krachtig?

 

DE KRACHT VAN HERHALING

Hoho betekent doe eens even rustig, maar na hohoho zou ik stoppen. Blabla is geklets, blablabla laat je weten dat het tijd is om je mond te houden. Drie keer la is pas een liedje en met toitoitoi heb je pas echt geluk. Voor de derde keer iets zeggen of herhalen geeft meer pit aan je verhaal, het zal je story kracht bijzetten dus. Het maakt de presentatie sterker en heeft een groter effect op je publiek. Het dringt meer door tot het geheugen.

 

ACTIECOMPONENT

Het getal drie zet aan tot actie. Bij sporten bijvoorbeeld en wanneer je in actie moet komen voor wat dan ook is tellen tot drie een bekend hulpmiddel om in de benen te komen. Het gevoel dat je kreeg thuis als je moeder tot drie telde. Je weet dat na drie een actie van je wordt verwacht of dat consequenties volgen. Wil je iemand overtuigen of ergens toe aanzetten, knip je verhaal dan in drie stukken en voeg in het derde deel een actiecomponent toe. En dan geen twee en een half toevoegen!

 

MAKKELIJK TE ONTHOUDEN

Wanneer een derde argument kracht bijzet in een discussie of presentatie, waarom dan geen vierde? Dat heeft met onthouden te maken. Het korte termijn geheugen kan prima omgaan met ten eerste, ten tweede en tenslotte. Voeg je daar een ten vierde of ten vijfde bij, dan raakt je toehoorder het geduld of de tel kwijt. Het kan saai worden of het is gewoon te veel om te blijven volgen. Drie argumenten is net genoeg om langer te onthouden. Probeer het maar eens uit met boodschappen doen. Tot en met drie boodschappen ga je wel onthouden zonder lijstje. Maar wat was nou ook alweer dat vierde ding dat je wilde kopen?

 

USABILITY VAN JE PRESENTATIE

Wanneer je op een website komt is het prettig als je precies weet waar je moet kijken en klikken voor de informatie die je nodig hebt. Dat heet usability of gebruiksvriendelijkheid. Tellen tot drie in je praatje, waarbij je aangeeft wat elke stap inhoudt, geeft een handleiding aan je luisteraars. Zo blijven ze beter bij de les. Bonus is dat je publiek niet bang is dat het een eindeloos verhaal wordt. Gebruik signaalwoorden om aan te geven waar je bent: ten eerste en ten tweede, eerst en vervolgens, om te beginnen en nu/straks.

 

AFRONDEN

Alles heeft een begin en een kern. Maar alleen het slot kan je verhaal afronden, met een samenvatting, een conclusie of een advies. Zonder slot blijf je maar argumenteren en debatteren. Inleiding, kern en slot, lekker overzichtelijk en duidelijk voor iedereen. Ook dit is een stukje gebruiksvriendelijkheid voor teksten en voor praatjes. Je lezer of toehoorder weet precies wanneer je klaar bent. Dus 1, 2, 3 en tellen maar!

 

Meer leren over presenteren en overtuigen?

 

Online cursus debatteren

https://atmonday.nl/training/24/online-cursus-debatteren

In de online cursus 'Doeltreffend debatteren' krijg je stap voor stap uitleg over de voornaamste eigenschappen en vormen van het debatteren.

 

Online cursus presenteren

https://atmonday.nl/training/20/online-cursus-presenteren

Deze e-learning is geschikt voor organisatiemedewerkers die zonder digitale ondersteuning regelmatig een presentatie moeten houden, teamleiders en leidinggevenden. 

 

Presenteren: gebaren en mimiek

https://atmonday.nl/training/591/presenteren-gebaren-mimiek

Korte, maar waardevolle video workshop hoe je met gebaren en mimiek je boodschap kracht kan bijzetten.

 

Presentation skills

https://atmonday.nl/training/726/presentation-skills

English course about presentations. Learn how to prepare your presentation in a structured way, and learn how to deal with your audience.