Terug

8 Adviezen voor een trotse medewerker

16 januari 2020 door Marielle van Raaij

Geen betere PR-medewerker dan een trotse medewerker. Dat is voor een onderneming een heel kostbaar bezit. Voor medewerkers zelf is het ook fijner om te vertellen op een verjaardag dat je voor de brandweer werkt dan voor de belastingdienst. Terwijl voor beide bedrijven geldt dat je doorzettingsvermogen nodig hebt, dienstbaar bent en iets wil betekenen voor anderen. Wat maakt nou dat verschil? En waarom is het zo belangrijk voor het bedrijf? Lees de 8 tips voor een trotse medewerker.

Een trotse medewerker is een tevreden medewerker

En vice versa: Een tevreden medewerker is meestal een trotse medewerker. Het ligt dicht bij elkaar. Je zou trots op het bedrijf als volgt kunnen omschrijven: Met een tevreden gevoel naar je werk gaan in een bedrijf met een positieve ondernemingscultuur die er voor zorgt dat de medewerker respect voor het bedrijf en de leiding heeft en de overtuiging heeft dat zijn of haar werk belangrijk is.

Een beetje moe maar voldaan

Een blije medewerker die graag over het bedrijf vertelt op een verjaardagsfeestje en blij is om op maandagmorgen aan de slag te gaan. Dat spreekt voor zich. Maar er zijn meer voordelen. Bijvoorbeeld als het aan komt op werkethos, zoals motivatie om targets te halen en loyaliteit aan team en leiding. Een prettige bijkomstigheid is dat werknemers in bedrijven waar mensen graag willen werken minder goede arbeidsomstandigheden en een lager loon eerder zullen accepteren in ruil voor een stuk status en eigenwaarde.

Ook op gebied van PR en employer branding kun je beter een gemotiveerde medewerker hebben die op Social Media positief is. Hij is namelijk een zeer goede ambassadeur en draagt dat ook naar buiten. Dat werkt aanstekelijk op potentiële kandidaten. Daarbij lokt een trotse medewerker betere en hogere opgeleide mensen. Gratis marketing voor je werkgeversmerk dus.  

8 TIPS: Aan de slag

Hoe bereik je nu dat een medewerker trots is op het bedrijf? Dit zijn mijn tips:

1 Ondernemingsdoelen communiceren

Maak duidelijk waar het bedrijf voor staat en waar je medewerker het voor doet. Een mooie korte en duidelijke missie blijft beter hangen dan een visie uit de mond van verschillende managers.

2 Natuurlijk gezag

Wederzijds respect is essentieel. Plaats daarom mensen met een natuurlijk gezag op leidende posities in het bedrijf. Dat voorkomt veel frustraties.

3 Complimenten

Het is prettig om complimenten te krijgen en dat vergroot de eigenwaarde en dat geeft weer een gevoel van trots en loyaliteit.

4 Goed salaris en bonus

Geld maakt niet gelukkig. Het drukt echter wel een stuk waardering uit. Dus zorg dat het stukje financiële waardering in orde is.

5 Gemeenschappelijke doelen

Zorg voor gemeenschappelijke doelen. Niet alleen omzet targets. Ook op het gebied van omgang met elkaar of maatschappelijke doelen. Zoals een inzamelingsactie of meedoen met een actie als NLdoet.

6 Teambuilding

Zet hoog in op vriendschappelijke banden binnen teams. Uitjes, challenges, sport en spel, de mogelijkheden zijn legio.

7 Crowdsourcing

Schep een klimaat waarin het personeelslid zich gewenst en belangrijk voelt door ruimte te geven voor meedenken. Beloon dat en volg goede ideeën ook op!

8 Positief product

Tenslotte is het belangrijk om een positief product uit te stralen. Ook al zijn niet alle producten van nature positief, je kan er wel degelijk trots op zijn.