Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Adriaan Schipper

Adriaan Schipper

Group Controller / Interim Project manager financieel

Personalia

Leeftijd
66 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Engels
  • Nederlands
  • Duits
  • Frans
Talen (schrijven)
  • Engels
  • Nederlands
  • Duits
  • Frans
Rijbewijs
  • A - Motor
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Zowel in de vaste als interim banen heb ik me steeds aangepast aan veranderende omstandigheden in een vaak turbulente omgeving. Ik heb ruime ervaring opgedaan als (group-) controller en als projectmanager in verandertrajecten. Specifieke kwaliteiten zijn het snel kunnen doorgronden van complexe organisaties, aandacht voor goede communicatie en een correcte leider. Ervaring heb ik opgedaan in installatietechniek, productie, retail, groothandel, energie, media en mode.
Ik doe veel aan sport, ben enthousiast en gedreven.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
Sector(en):
  • Media & Journalistiek
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

05-’16/08-‘16 Alliander DGO (Duurzame Gebiedsontwikkeling) Amsterdam
4 maanden Sr. Business Controller AI
• Coördinatie en opstellen van business plan.
• Beoordelen van nieuwe business cases.

9-’15/11-‘15 Kruger
2 maanden Financieel & HR manager AI
Door Kruger geplaatst in bijzonder beheer opdracht bij installatiebedrijf.
• Crisismanagement i.v.m. slechte resultaten. Vervullen van rol financieel manager en HR manager vanwege vertrek van de 2 functionarissen
• Liquiditeitssturing door periode van krappe financiële positie
• Plan maken voor verbetering resultaten t.b.v. geldverschaffers.

10-’12/06-‘15 KRO-NCRV (tot 1-1-2014 KRO) Hilversum
31 maanden Controller AI / Projectmanager
Omroepvereniging
• Deelname in team voor fusie van KRO en NCRV (50% tot 1-5-2014).
• Leiding geven aan Financiën en Informatievoorziening.
• Periodieke rapportages aan directie, ledenraad, Raad van Toezicht, NPO en Commissariaat voor de Media.
• Intern projectleider herhuisvesting KRO-NCRV (slopen en opbouwen voor 500 werkplekken).
• Advisering directie.

04-’11/06-‘12 GDF Suez E&P Zoetermeer
15 maanden Controller-business analyst
Exploratie en productie van gas en olie in de Noordzee. Eigenaar van 30 platforms in de Noordzee. Jaarproductie € 2 miljard.
• Opzetten nieuwe budget tool voor rapportage hoofdkantoor
• Opzetten budget tool voor verwerking cijfers voor joint venture partners en lange termijn budgetten.
• Budget proces coördineren en maken budgetten (per project, per joint venture partner, 5 jaar vooruit).
• Maken en analyseren van kwartaal rapportage joint venture partners
• Proces verbetering rapportage en project control
• Verbetering cost control

03-’11/04-‘11 Koninklijke Nederlandse Munt Utrecht
2 maanden Korte opdracht Administratieve organisatie
Productie en handel van munten (Euro, buitenlandse en edelmetaal)
• Analyse en verbetering van enkele processen
• Beschrijving voor verbetering gebruik van SAP voor deelproces
• Assistentie bij jaarrekening werkzaamheden

06-’10/12-‘10 Watts Industries France Avignon en Fressenneville (Frankrijk)
7 maanden Regional Controller France
Industriële onderneming met 5 bedrijven in Frankrijk, 500 medewerkers.
Reorganisatie van 5 naar 2 bedrijven.
• Rapportage en analyse van resultaten voor lokaal management en Europees hoofdkantoor
• Assistentie bij reorganisatie
• Tijdelijke vervanging van controller en leiding geven aan 3 plantcontrollers
• Budgetproces begeleiden en bijsturen naar nieuwe organisatiestructuur
• Opzet project management met gevolgen van reorganisatie voor accounting, compliance, legal en tax
• Optimaliseren interne controle, doorvoeren gewijzigde processen.

03-’10/06-‘10 Watts Industries Europe Eerbeek
4 maanden Senior Group controller
Industriële onderneming met 25 bedrijven in Europa. 2300 medewerkers.
Productie en distributie van o.a. waterbeveiligingssystemen.
Omzet € 400m.
• Periode overbruggen tot komst permanente groupcontroller.
• Rapportage en analyse van resultaten voor Directie en US headquarters.
• Leiding geven aan corporate controlling (4 fte).
• Ad-hoc projecten.

05-’09/11-‘09 Grontmij NV De Bilt
7 maanden Group controller NV / Corporate controller
Multidisciplinair advies- en ingenieursbureau actief in de segmenten bouw, infrastructuur, milieu, industrie en water.
• Rapportage van maandresultaten en Cash flow aan Raad van Bestuur
• Coördinatie bij externe halfjaar rapportage
• Cash flow planning en forecasting
• Treasury activiteiten (anticiperen op voorwaarden bank convenanten, uitbreiding faciliteit)
• Advies bij stellen van targets aan operationeel landen management
• Doorvoeren van verbeteringen in financiële- en treasury rapportage


10-’08/05-‘09 ADM Cocoa Koog aan de Zaan
7 maanden Project manager closing process improvement
Producent van cacaoproducten voor chocolade- en voedingsindustrie.
• Bij ADM Cocoa Europe, Africa and Far East (13 ondernemingen
in 6 landen) inventariseren van mogelijkheden en doorvoeren van verbeteringen in de financiële processen met als doel sneller en efficiënter de maand financieel te kunnen afsluiten.
• 5 Verbeterteams coördineren en adviseren bij verbeteringen
• Communicatie met steering committee (directie US)
• Doorvoeren van gewijzigde werkprocessen
• Doelstelling gerealiseerd en maandafsluiting van 8 tot 6 werkdagen teruggebracht
• Alle rapportage en communicatie in de Engelse taal.

08-’07/06-’08 Axima Services Alphen a.d. Rijn
10 maanden Verandermanager (augustus-oktober)
Manager finance & control (november-juni)
Onderhoudsbedrijf en uitvoerder van facility management voor grote ondernemingen.
• Bij Axima Services (werkmaatschappij van GTI-SUEZ) wijzigingen
in werkprocessen doorvoeren en efficiëntie aanbrengen binnen verschillende afdelingen
• Leiding geven aan afdeling finance & control en ICT (totaal 14 fte)
• Doorvoeren verbeterde werkwijze
• Oplossen financiële achterstanden (projectadministratie,
onderhanden werk, debiteuren)
• Mede vorm geven aan herstructurering
• Assistentie bij opstellen nieuw business plan
• Processen vernieuwen (kostprijzen, calculatie, onder handen werk, rapportage, incasso, facturatie en management informatie)

08-’06/06-‘07 B&C International Nunspeet
10 maanden Groupcontroller
Hoofdkantoor van groep voornamelijk actief in productie en handel
van raamdecoratie producten. Vestigingen in Duitsland, België, Frankrijk en Polen. 800 medewerkers.
• leiding geven aan de afdeling control (8 personen)
• verbetering administratieve organisatie
• project transfer pricing (bedrijfseconomisch en fiscaal)
• Europees btw project
• verbetering management rapportage

03-’06/07-‘06 Sara Lee International Utrecht
5 maanden Manager Consolidation
Hoofdkantoor van activiteiten van Sara Lee buiten Noord-Amerika.
(260 entiteiten, omzet € 6 miljard)
• mede leiding geven aan de afdeling consolidation
• verbetering consolidatieproces
• beschrijving en verbetering processen
• verbeteren controleprogramma (waaronder Sarbanes-Oxley)
• verbeteren personele verhoudingen

09-’05/01-‘06 RWE Energy Nederland Hoofddorp
5 maanden Manager Planning & Reporting + Consultant
Hoofdkantoor van leverancier gas en elektriciteit.
Nederlandse werkmaatschappij van RWE AG.
• vervanging manager planning & reporting
• leiding geven aan de afdeling planning & reporting
• rapportage aan hoofdkantoor in Duitsland en intern
• verbeteren rapportage en control (kosten / cash flow)
• vastleggen en verbeteren werkprocessen

04-‘05/08-‘05 McKesson Nederland Nieuwegein
5 maanden Controller Finance +HR
Ontwikkelaar en leverancier van IT aan ziekenhuizen en instellingen.
Nederlandse werkmaatschappij van McKesson USA.
• vervanging controller
• leiding geven aan de afdelingen finance, HR en office
• rapportage aan hoofdkantoor in US en intern
• verbeteren debiteurenpositie, projectadministratie en administratieve organisatie
• coördinatie jaarwerk

09-‘04/03-‘05 Dockers Europe Amsterdam
7 maanden Financial controller
Europees hoofdkantoor voor Dockers kleding.
Werkmaatschappij van Levi Strauss USA voor casual kleding.
• opleveren informatie bij due diligence onderzoeken
• assistentie bij voorbereiding verkoop van Dockers
• na afketsen verkoop, assistentie bij sluiting van hoofdkantoor in Amsterdam en overdracht naar Levi’s in Brussel
• vervanging van financial controller, coördinatie jaarwerk
• leiding geven aan de afdeling finance
• verbeteren administratieve organisatie

12-‘03/07-’04 Royal Swets & Zeitlinger Holding nv Lisse
7 maanden Manager finance
Internationaal informatieconcern, intermediair tussen uitgevers en professionele afnemers. Totaal 1400 medewerkers, omzet € 900 miljoen.
Holdingmaatschappij met vestigingen in 26 landen.
• vervanging manager finance
• leiding geven aan de afdelingen finance en consolidatie (18 personen)
• coördinatie jaarwerk
• verantwoordelijk voor oplevering van de geconsolideerde groepsjaarrekening
• transparant maken van bedrijfsresultaten, uitwerken verschillen
• signaleren en advisering m.b.t. aan te passen financiële processen
• opstellen en publiceren eerste versie accounting manual
• inventarisatie knelpunten IFRS

01-‘03/10-‘03 Axima Services Leiden
10 maanden Controller
Werkmaatschappij in Nederland van Tractebel België (deel SUEZ concern)
Onderhoudsbedrijf en uitvoerder facility management in Nederland.
Totaal 450 medewerkers.
• vervanging controller
• leiding geven aan de afdelingen finance, ICT en inkoop
• coördinatie jaarwerk
• rapportage
• financiële processen op orde brengen
• evalueren en aanpassen management informatie
• herstructurering en verhogen efficiency organisatie
• reorganisatie mede vormgeven

09-’02/12-‘02 Fusie GTI Klimaatkontrakt - Axima Services 4 maanden Integratiemanager finance & control ten behoeve van de fusie GTI Klimaatkontrakt met Axima Services
• inventarisatie werkprocessen bij beide fusie partners
(resp. 400 en 450 medewerkers)
• uitwerking huidige systematiek van werken en weergave overeenkomsten en verschillen
• advies opzet nieuwe organisatie
• advies en doorvoeren nieuwe werkprocessen

12-‘01/08-‘’02 GTI Klimaatkontrakt Arnhem
9 maanden Controller
Technisch beheer en uitvoerder van facility management via
10 business units in Nederland.
• termijn overbruggen van afwezigheid financiële top 3 (controller, boekhouder en hoofd projectadministratie)
• leiding geven aan boekhouding en projectadministratie (19 personen)
• coördinatie jaar werk
• evalueren en verbeteren van management informatie
• herstructurering en verhogen efficiency financiële afdeling
• verbeteren van werkprocessen
• invoeren maandelijkse interne regiorapportage en bijsturing
01-‘01/07-’01 Powertec Services De Meern
7 maanden Controller
Technisch onderhoudsbedrijf van warmtekracht centrales en noodstroomapparatuur.
• assistentie bij uitbreiding voor aandeelhouder naar 100% belang
• transparant maken resultaten en financiële situatie
• mede begeleiden reorganisatie
• opzetten, uitwerken en invoeren van de volledige AO als gevolg van loskoppeling van de minderheidsaandeelhouder
• coachen van afdeling finance
• definiëren en invoeren managementrapportage

01-‘00/12-‘00 Wang Global / Getronics Leiden - Amsterdam
12 maanden Controller
Hoofdkantoor van Wang Global in Nederland. Uitvoerder van IT-projecten
en IT beheerscontracten. Overgenomen in 1999 door Getronics.
• leiding geven administratieve afdelingen (central finance, contractadministratie, projectadministratie, credit control
en reporting), totaal 45 personen.
• maandrapportage intern en aan Getronics hoofdkantoor
• coördinatie jaar werk
• onderhouden van contacten met accountant en belastingdienst
• oplossen en opschonen van balansposities Wang Global
• afsplitsen van activiteiten van Wang Global naar Getronics
• mede vorm geven aan de integratie van Wang Global Nederland met Getronics
• upgraden van het gebruik en de inrichting van SAP

09-‘99/12-‘99 Mallinckrodt Inc. Den Bosch
4 maanden Operationele activiteiten Finance Director (vanwege werkzaamheden
voor automatiseringsproject t.b.v. de Europese vestigingen).
• operationele activiteiten van financieel directeur Europa
• contact met Landen controllers
• opzet consolidatiemodel Europese landen
• verbetering administratieve organisatie


03-‘99/08-‘99 Mallinckrodt Inc. Den Bosch
6 maanden Manager finance & administration
Europees hoofdkantoor van US company, vestigingen in 9 landen in Europa.
Medische apparatuur en (nucleaire) geneesmiddelen.
• leiding financiële administratie Europa
• coördinatie maandafsluiting t.b.v. US hoofdkantoor
• coördinatie jaarwerk (30-6)
• rapportage aan US
• verbetering tax structuur
• verbetering administratieve organisatie

10-‘98/02-‘99 Hoogenbosch Retail Group Den Bosch
5 maanden Controller
Hoofdkantoor van 350 schoenenwinkels (Manfield, Dolcis,
Invito en Olympus) in Nederland, Duitsland en België.
• vervanging van controller i.v.m. ziekte
• verbeteren afdeling betalingsverkeer en filiaaladministratie
• verbeteren gebruik administratieve automatisering (AXI)
• coördinatie jaarwerk
• begeleiding accountantscontrole

08-‘98/09-‘98 Central Clothing Group Vianen
2 maanden Confectie en groothandel in kleding. Controller

02-‘98/07-‘98 Pouw Groep Maarssen
5 maanden Operational Controller
• verbetering administratieve organisatie
• tijdelijke coördinatie automatiseringsprojecten (Baan)

1991-1998 Gascoigne Melotte Emmeloord
Controller finance & logistics
Handelsmaatschappij in boerderij-inrichtingen, ontwikkeling melkrobot en apparatuur voor zuivelverwerking.
• eindverantwoording financiële administratie
• eindverantwoording logistieke afdelingen (inkoop, orderprocessing, magazijn)
• eindverantwoordelijke personeelszaken
• verzorgen interne- en externe financiële rapportage
• fiscale zaken, verzekeringen, automatisering
• advisering dealers
• coördinatie subsidieprojecten (waaronder melkrobotproject)
• tijdelijke waarneming algemeen directeur a.g.v. overname in v.m. Oost-Duitsland


1989-1991 Ceteco Paramaribo (Suriname)
Controller vestigingen in Suriname
In Suriname eindverantwoordelijke voor het financiële beleid en beheer over een handelsmaatschappij en een droogdok- en scheepsbouwmaatschappij.
Productassortiment handel: witgoed, audio, video, import Toyota auto’s,
auto garage, voedselpakketten, reisbureau.
• financiële- en salarisadministratie
• verzorgen maand- en jaarrapportage
• fiscale zaken, verzekeringen, subsidieverzoeken
• opstellen jaarrekeningen
• AO/IC
• coördinatie commerciële activiteiten winkel bij hoofdkantoor
• invoeren geautomatiseerde projectadministratie bij dok- en scheepsbouwmaatschappij

1987-1989 Ceteco Douala (Kameroen)
Controller vestigingen in Kameroen
In Kameroen eindverantwoordelijke voor het financiële beleid en beheer
over 4 vestigingen en een assemblagebedrijf voor TV’s en Video’s.
Productassortiment: audio, video, generatoren, waterpompen,
agrarische apparatuur, eendagskuikens en motorfietsen.
• financiële administratie
• fiscale zaken (Frans systeem)
• verzorgen maand- en jaarrapportage
• opstellen jaarrekeningen
• AO/IC
• reorganisatie mede begeleiden

1984-1987 Vedior Holding Almere
Medewerker Administratieve Organisatie
Groep actief in uitzendbureaus, bewaking, scholing en scheepsonderhoud.
• vastlegging en beoordeling van de administratieve organisatie
binnen meerdere werkmaatschappijen
• deelname in automatiseringswerkgroepen (implementatie SAP)

Opleidingen

SPD1 en SPD2. AA-Accountant
NIMA-A, NIMA-B
Logistiek: CPIM (Certified in Production and Inventory Management)
Master Business Administration via AOG-RUG,
Six Sigma Lean Green Belt Certified

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

tennis
lezen

Werkgebied

  • Huizen 50km
Talentcard®