Talentcard®
Overzicht profielen
KH

Karel Heijs

Personalia

Leeftijd
64 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Duits
  • Nederlands
  • Engels
  • Frans
Talen (schrijven)
  • Nederlands
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Persoonlijkheidsprofiel
Men ervaart mij als een open, communicatieve, empatische maar ook gedreven en resultaatgerichte leider en people manager, met zowel een korte als lange termijn focus en met overtuigingskracht en humor. Daarnaast zie ik mezelf, als het om organisaties gaat, als een denker èn doener op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau. Mijn sterke punten zijn: een analytisch en probleemoplossend vermogen met een brede kennis en ervaring, gericht op het delen, overdragen en borgen van kennis en ervaring, samenwerken (teamplayer) en verbinden.

Deskundigheidsprofiel
Vanuit een integrale, coherente, concrete en praktische visie op sturing en beheersing, (project-)management, ontwikkeling, begeleiding en advies op maat ten aanzien van organisatievraagstukken op de volgende gebieden (in willekeurige volgorde):
- Financial control
- Strategic control (beleidsbepaling en strategieontwikkeling)
- Management control (inrichting van verticale sturing en beheersing)
- Proces control (inrichting van horizontale sturing en beheersing)
- Kwaliteit
- Risicomanagement
- Governance
- Organisatorische transities en transformaties (“organisatie- en control engineering”)
- Coaching en ontwikkeling van afdelingen en medewerkers
- Kennisoverdracht en training op de bovenstaande gebieden.
Mijn werkwijze is er op gericht om in samenwerking met collegae via kennisdelen en kennisoverdracht blijvende resultaten voor de organisatie te boeken.

Maatschappelijke betrokkenheid ca.
2014-heden Initiatief genomen tot oprichting van en leiding geven aan een intervisiegroep van public controllers uit mijn studiejaargang 2006 (Erasmus Rotterdam).
2011-heden lezer manuscript met als titel: “Organisatie en Control Engineering, Governance en Control” van Prof. Drs. H.C. Kocks RA, emeritus hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam (een boek van ca. 1300 Pagina’s). Dit boek is vanaf mei 2014 verkrijgbaar. Momenteel richten we ons op de promotie.
2009-heden Lid van het Europees Instituut voor Certified Public Controllers (EICPC).
2009-heden Lector en cantor in de kerken te Empel en Hintham.
2009-heden Fagottist in Harmonie St. Cecilia, Rosmalen.
2004-heden Lid van Culinair Genootschap Goesting, Rosmalen.
2004-2006 Penningmeester Parochie Moeder Teresa te ’s-Hertogenbosch.
2005-heden Bestuurslid stichting Herman Heijs te Gennep.
2002-2004 Vicevoorzitter Parochiebestuur H. Anna te Hintham.
1995-2001 Lid Nederlandsche Tafelronde (Voorzitter Tafelronde 184 Rosmalen en Districtsvoorzitter van het District der Batavieren).

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
Sector(en):
  • Overheid
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

2014
Rode Kruis Districtsbestuurder (penningmeester) veiligheidsregio Midden-West Brabant

2014
Hogeschool Arnhem Nijmegen, lid werk- en beroepenveldcommissie opleiding Bedrijfseconomie, Instituut Financieel Management, Faculteit Economie en Management.

2012 tot 2014
Stichting Bartiméus Sonneheerdt, Doorn
Concern Controller, Manager Planning & Control en lid Centraal Management Team (omzet ca. € 95 mln)
Verantwoordelijk voor o.m. (in willekeurige volgorde): zorgcontractering, begroting, jaarrekening, kaderbrief, fiscaliteit, treasury, tertiaalrapportages, management informatie, risicomanagement, controlling deelnemingen.
Successen o.a.:
 Stap voor stap transparanter maken hoofdprocessen (o.a. inkoop) binnen P&C mede op basis van Lean.
 Diverse presentaties (intern en extern) gegeven over integrale sturing en beheersing.
 Contract t.b.v. extramurale zorg in Zuid Nederland (VGZ) voor 2014 gerealiseerd (op grond van vigerend inkoopbeleid onmogelijk).
 Referentiekader ontworpen t.b.v. beoordeling deelnemingen Bartiméus.
 Plan van aanpak opgesteld betreffende sturing op overhead.
 Doorontwikkeling afdeling Control (6 sector-controllers) o.a. door oppakken gezamenlijk door mij voorgesteld studieprogramma.

2010 tot 2012
Stichting Kalorama, Beek Ubbergen
Secretaris Raad van Bestuur en Concern Controller
Eerste stafadviseur bestuurder en MT-leden, stichtingsbrede project/product/programma/qualitymanager en lid van het MT. Specifieke inhoudelijke aandachtsgebieden o.a. (willekeurig): P&C, Kwaliteitsmanagement, Risicomanagement, Zorgcontractering, Governance, Fiscaliteit, professionalisering bestuursstaf, doelmatigheid.
 lid Sociale Commissie Uitvoering Sociaal Plan 2011/2012
 Secretaris Beheerstichting Kulturhus Beek (2006-2012)
Successen o.a.:
 goedkeuring plan van aanpak transitie GRZ van AWBZ naar ZvW.
 turn around positionering en inrichting kwaliteitsfunctie en -management.
 samenwerking met de Hogeschool Arnhem-Nijmegen met betrekking tot uitvoering business proces redesign (o.a. cliëntprocessen) op basis van Leanprincipes (in dat kader in een periode van 2,5 jaar 10 Bedrijfseconomiestudenten begeleid bij afstuderen). Ik heb nog steeds goede contacten met de HAN.
 Inrichting en implementatie integrale planning- en control kalender.
 Als projectleider dreigend verscherpt toezicht IGZ voorkomen.

2006 tot 2010
Stichting Kalorama, Beek Ubbergen
Manager Bedrijfsvoering (omzet ca. € 28 mln)
Lid MT met de portefeuille Economisch-Administratieve Dienst, ICT en
Facilitaire Dienst. Totaal ca. 50 fte.
Successen o.a.:
 selectie nieuw cliënten- en productieregistratiesysteem voorbereid en geïmplementeerd.
 management control in Facilitaire Dienst ontwikkeld en geïmplementeerd.
 P&C-cyclus volledig ontworpen en geïmplementeerd.
 facilitaire dienstverlening in nieuwbouw (80 verpleeghuisplaatsen) neergezet (er was niets bij de start van de bouw in 2006).
 extern offertetraject/zorgcontractering vergaand verbeterd en geprofessionaliseerd.
 invoering Burgerservicenummer.

2000 tot 2006
Hogeschool Utrecht
Controller van het College van Bestuur
Advisering en Ondersteuning van het College van Bestuur, met een team van 5 beleidsmedewerkers, bij de ontwikkeling en uitvoering van het financiële beleid en kaderstellingen. Eindverantwoordelijkheid voor:
 de opstelling van de jaarlijkse kaderbrief en de inrichting en beheer van de P&C-agenda.
 een aantal operationele taken, zoals onder meer toetsing van en advisering over (deel-)begrotingen, kwartaalrapportages en jaarrekeningen van de faculteiten en de opstelling en consolidatie op instellingsniveau (totale omzet ca. € 200 mln per jaar) t.b.v. CvB, Raad van Toezicht en ministerie; beheer verzekeringen, treasury, financieel huisvestingskader, fiscaliteit, bekostiging.
 intern (CvB en faculteiten) en extern (accountant, HBO-raad, banken) overleg over de inrichting en uitvoering van de planning en control functie.
Successen o.a.:
 adviezen betreffende inrichting organisatiestructuur/strategisch beleid;
 verbetering kwaliteit P&C-producten door o.a.:
• Invoering één ramingsgrondslag voor alle samenstellende delen van de hogeschoolbegroting en meerjarenraming.
 verbetering uitvoering P&C-cyclus door o.a.:
• harmonisatie richtlijnen en strakkere bewaking (financiële) plan- en verantwoordingsdocumenten.

1992 tot 2000
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Financieel-economisch manager directie primair onderwijs (met een team van 6 beleidsmedewerkers). Verantwoordelijk voor:
 coördinatie van de gehele begrotingscyclus betreffende de programmabegroting (ca. € 5,5 mld per jaar) van het primair onderwijs.
Successen o.a.:
 optimalisering besteding van niet-wettelijke uitgaven
(€ 30 mln per jaar) van 80 naar 99,9 % van beschikbare budget.
 3 keer gratificatie wegens uitzonderlijke prestaties.

Opleidingen

01-01-2006 tot 01-03-2009
Public Controlling, Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Vakken: Governance en Control, Strategic Control, Management Control (managament accounting en financial accounting), proces control, IT Governance en control, Veranderkunde, HRM-control, Juridische affiniteit. Afstudeerscriptie: management en procescontrol van invoering integrale tarieven in de AWBZ.

1978 tot 1986
Bestuurskunde, Universiteit Twente, Enschede

1972 tot 1978
Gymnasium-B, Boschveld College, Venray

03-2011 tot 05-2011
Leergang Risicomanagement voor Overheid en Non-profit, Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement

Meer over mij

Werkgebied

  • Rosmalen 100km
Talentcard®