Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Chris Ribbink

Chris Ribbink

Controller/belastingadviseur

Personalia

Leeftijd
69 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Duits
  • Engels
Talen (schrijven)
  • Engels
  • Duits
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
Sector(en):
  • Onderzoek
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Binnen 1 maand

Werkervaring

Mrt. 2014 Boekhouder/belastingconsulent bij Berkhof en Partners Administratieve dienstverlening te Apeldoorn. Sinds maart 2014 heb ik voor drie dagen per week een functie aanvaard als boekhouder/belastingconsulent, samen met een collega verzorg ik de administratie van ca. 50 relaties.

Nov. 2012 Eigenaar van CCRadministraties.nl en verkoopagent Zonne lease contracten voor 123Energie.
In 2012 was mijn missie de implementatie van Navision bij Rinos BV volbracht, en kreeg ik de kans mijn opleiding van belastingadviseur te gaan benutten. Het uitbouwen van dit kantoor viel echter bijzonder tegen.

Midden 2013 heb ik een nevenactiviteit op mij genomen. Verkoopagent van leasecontracten voor zonnepanelen.
Ik bedenk de systemen bij bewoners, en bemiddel in de lease. Sinds kort is de BTW terug te krijgen bij aanschaf van panelen, hierdoor is het kopen van zonnepanelen interessanter geworden.

2008-okt 2012 Controller/Projectleider Implementatie Navision, MT lid, bij Rinos BV, te Genemuiden, producent van entree-tapijt, 150 medewerkers, met een monopolie in kokosmatten, afzetgebied geheel Europa, klanten zijn groothandel, architecten en bouwmarkten. Garen import via haar dochter in India, Rinos heeft 8 vennootschappen.
• Verantwoordelijk voor de jaarrekeningen, AO en het vaststellen van het beleid.
• Vaststelling KPI en kostprijscalculatie en begroting.
• Ontwikkeling van business plannen en strategie toetsen en meedenken.
• Implementatie van Navision. Naast inrichting van het ERP-pakket ook verantwoordelijk voor de Hardware.
• Aantal deelnemingen afgebouwd, w.o. die op de Filippijnen.
• Fiscale aangelegenheden, verzekeringen en wagenparkbeheer.

Jan. 2008 t/m aug. 2008 Interim opdracht Controller bij Schotpoort Eerbeek. Familiebedrijf bestaande uit 3 verschikkende activiteiten, transport 150 vrachtauto’s, afval inzameling, en koeriersdienst.
• Via een sterfhuis constructie, afscheid genomen van een dochteronderneming in Tilburg.
• Onderhandelingen gevoerd met bank en diverse extern adviseurs.
• Jaarrekening 2007 afgerond, wat de basis was voor verkoop van de overgebleven onderdelen aan Verbrugge Transport.

Sept tot dec. 2007 Senior controller W+R Finance detachering. 1. Vervanging van de financieel manager bij Regionaal Onderwijs Instituut in Utrecht. * Speciale opdracht was de inrichting van de administratie t.b.v. ESF subsidie.
2. Controller bij Two Way Traffic TV producer Weekend Millionaires. * Periodieke consolidatie voorbereid.

2006-2007 Projectcontroller bij het automatiseringsbedrijf van de Belastingdienst.
Op het project-complexiteit-reductie. Den Haag had € 300 miljoen uitgetrokken voor een totale herinrichting van de belastingdienst. Project voortgangsrapportage m.n. risicobeheersing, cash flow bewaakt en managementinformatie en investment overzichten, etc. samengesteld, mbv SAP

1998-2006 Concerncontroller, CCV Holland B.V. (CCV), Provider van betaalsystemen (m.n. benzinestations en chipknip) 600 werknemers. Werkzaam in 5 landen. Door de invoering van de Euro was het noodzakelijk om te internationaliseren.
• Een grote bijdrage geleverd bij de opstart van business in België en Duitsland.
• Samen met de manager Business Development, diverse overnames opgestart en afgerond.
In eerste instantie van terminal bestanden, later ook van complete bedrijven.
• Diverse Due Diligence onderzoeken verricht. Zowel in Nederland, België en Duitsland. In 2005 werd een grote terminal producent in München overgenomen. Ik was verantwoordelijk voor de volledige toetsing van de waardes.
• Opstellen jaarrekening en consolidatie periodecijfers. Van 25 entiteiten over 5 landen.
• Tax-control activiteiten en derivaten beheerd.
• Direct en indirect leidinggegeven aan 35 personen.

1994-1998 Controller TAUW INFRA in Deventer (1200 medewerkers).
Inrichting van de divisie Civiel en Bouw op financieel terrein. Door de overname van 6 ingenieursbureaus (w.o. Mabeg Utrecht, DSBV Rotterdam) werd een landelijke ingenieursbureau opgezet. Mijn verantwoordelijkheden hierin:
• Business controller in Deventer.
• Door veel met de projectleider te sparren ontstonden er gezonde projecten,hierdoor werden mijn verantwoordelijkheden steeds zwaarder.
• Bij diverse overnames mee onderhandeld, omtrent onderhandenwerk en overgang gebouwen.
• De administrateurs van de overgenomen bureaus opgeleid tot professionele projectcontrollers. Planning en control cyclus opgezet, en begrotings-verantwoordelijkheid ingevoerd.
• Consolidatie van periode-resultaten en samenstellen jaarrekening.

1989-1994 Hoofd Administratie Nederlands Inkoop Centrum (privatisering Rijks-inkoopbureau) Het Rijksinkoopbureau werd in 1990 geprivatiseerd.
• Ambtelijke administratie omgebogen naar een professionele bedrijfseconomische afdeling met management rapportages over diverse business units.
• Commerciële bijdrage geleverd aan de opzet van concept BEST DEAL.
• Direct en indirect leidinggegeven aan 23 medewerkers.

Commissariaat bij Bouwbedrijf Mulder in Twello, administratie op orde gebracht en inzicht gegeven in onderhandenwerk en projectafronding. De aandeelhouder had mij aangetrokken met als doel het bedrijf te verkopen.

1986-1989 Controller bij HCS Industrial Automation b.v.
In 1988 beursgang meegemaakt. Hiervoor de inrichting van de administratie op diverse terreinen opnieuw ingericht. Met name op het gebied van project control.

1983-1986 Hoofd financiële administratie bij Stegeman b.v., toen dochter van BP
• Missie was de administratie zodanig in te richten dat consolidatie naar Londen in één keer te regelen was.

1973-1983 Assistent accountant bij groot regionaal accountantskantoor Nijhof
• Controle klanten: Bouwbedrijf Obdijen, Sallandsche bank, Eurocommerce.
• Samenstel klanten: 2 Bouwbedrijven, Installatiebedrijf, Restaurant.

Opleidingen

2010: Fiscaal adviseur; register FA,
2003: Treasury (Nivé): register QT,
1992: HOFAM: register QC,
1989: SPD I en II.

Cursussen: NIMA-A, Bedrijfspsychologie, Projectmanagement, Communicatie, MS-office, Balance Scorecard, IFRS, Prince2, Jahresabschluss (2012).

Meer over mij

Werkgebied

  • Apeldoorn 25km
Talentcard®