Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Jan Bouhuys

Jan Bouhuys

Personalia

Leeftijd
66 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Duits
  • Engels
  • Nederlands
Talen (schrijven)
  • Duits
  • Engels
  • Nederlands
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Profiel
Allround financieel professional. Ruime ervaring in de werkvelden Risicomanagement, Auditing, Finance en Compliance. Zowel als adviseur als coördinator. Ik ben een enthousiaste, spontane en open persoonlijkheid met een grote gedrevenheid en een scherp oog voor de business. Daarnaast ben ik kritisch, betrouwbaar, resultaat- en doelgericht. Ik bezit een grote mate van zelfstandigheid. Ik word ervaren als een teamplayer en als een prettige collega.

Kennis en Competenties
• WO werk- en denk niveau
• Kennis van Auditing, Finance, Compliance, Risicomanagement en interne beheersing
• Kennis van standaardprocessen (o.a. offerte,sales,contractadm, inkoop, finance, billing & Collection)
• Ruime ervaring in het Audit en Riskmanagement werkveld, COSO, SOx
• Zelfstandig en in teams werkzaamheden uit kunnen voeren, ondersteuning te bieden aan collega’s vanuit een coach rol
• Stevige persoonlijkheid, weet om te gaan met weerstand en kan optreden als volwaardig gesprekspartner met management uit de bedrijfsvoering
• Kritische blik op eigen werk- of vakgebied, waarbij verbeterpotentieel wordt identificeert.
• Flexibel, samenwerkend, stressbestendig en resultaat- en klantgericht
• Betrouwbaar, integer en open.
• Analytisch en adviseert werkbare alternatieven uit als oplossing voor geconstateerde tekortkomingen


Nevenactiviteiten
2012 – heden Adviesfunctie bij Flik-Flak ( De grootste Gymnastische sportvereniging van Nederland)
2004 – 2012 Voorzitter sponsorcommissie van Flik-Flak
2008 – 2010 Bestuurslid van de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie-Zuid
Lid van organisatiecomité van diverse grote internationale sportevenementen, Europese kampioenschappen Acro gym 2007, IAG 2013 en 2014.

Deskundigheidservaring
In 2001 Discussieleider bij een studiedag "Risk management in de volgende fase" georganiseerd door Uitgeverij Euroforum in het Kurhaus te Scheveningen.

Hobby’s
Wandelen, fietsen, tennissen.

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • financieel adviseur
Sector(en):
  • Marketing & Communicatie
Carrièreniveau:
  • Ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

Werkervaring
1980 – heden KPN

Senior Riskmanager Compliance & Riskmanagement (IT Solutions 2010 – heden)
Verantwoordelijk voor riskmanagement en auditactiviteiten voor de werkgebieden Reliable Financial Reporting (RFR incl. Fraud) en Compliance (Wet- en regelgeving).

De laatste twee jaren: aansturing en coaching van het team als teamlead.
Deelnemer en trekker van diverse verbeter- en vernieuwingsprojecten.

Taken:
 Businessprocessen analyseren. Adviseren bij:
o onderkennen van risico’s en compliance issues
o oplossen van tekortkomingen
o het opstellen en implementeren van beheersmaatregelen/controls
o de toetsing van naleving van deze maatregelen
 Proactief bijdragen aan procesverbeteringen
 Advisering en ondersteuning divisiemanagement met bewaken en rapporteren naar de KPN Board(RvB) en Group Compliance & Riskmanagement over de naleving van het internal control beleid en de kwaliteit van het internal control framework (binnen KPN “GRIP” genoemd)
 Aanspreekpunt/accountmanager voor diverse businessonderdelen.
 Het coördineren van auditwerkzaamheden voor de interne en externe accountant.
 Het coördineren en uitvoeren van risico-assessments (RFR, Compliance, Fraud, Business)
 Het uitvoeren van walktroughs (procesaudits) en interne audits (Operational en Financial)
 Uitvoeren Quality Assurance op uitgevoerde Operational Effectiveness testen.

Behaalde resultaten:
 Klanttevredenheid
 Het tijdig en met de verwachte kwaliteit opleveren van de “internal control verklaring/rapportages“;
 Het succesvol implementeren van de nieuwe GRIP methodologie “Back to Basic” met als resultaat een efficiënt controlebouwwerk zonder verlies van “Assurance niveau”;
 Oplossen van langdurige deficiënties op het gebied van interne beheersing (Reliable Financial Reporting en Compliance);
 Implementatie “Compliance Monitoring”. Een vernieuwde aanpak voor de bewaking en opvolging van GRIP deficiënties door middel van invoering Compliance roadmap en Deficiency Dashboard voor het management.
 Positieve feedback van collega’s m.b.t. aansturing, motiveren, stimuleren en coaching




Senior Riskmanager (Getronics, 2009 – 2010)
Verantwoordelijk voor het gehele GRIP-proces binnen de business line Data-centers.(GDC). Planning, coördinatie en uitvoering van alle werkzaamheden m.b.t. Riskmanagement en SOx.
(opstellen ketenprocesplaten, inrichten en evalueren risico-control bouwwerken, beschrijven en testen controlemaatregelen)
Ondersteund het management van GDC m.b.t. het opleveren van de “in Control Statement” rapportage over de werkgebieden Compliance en Riskmanagement

Senior Riskmanager (KPN Zakelijke Markt, 2002 – 2009)
Verantwoordelijk voor de werkgebieden Sarbanes Oxley Wetgeving (Sox) en risicomanagement binnen een aantal ZM businesslinies.
Ondersteund het management m.b.t. het opleveren van de “in Control Statement” rapportage over de werkgebieden Riskmanagement en Sox

Senior Risicomanager (WO-niveau) (KPN EnterCom, 1998 – 2001)
Het ontwikkelen en implementeren van het risicomanagementproces. Het management adviseren m.b.t. aanpak en het proactief beheersen van business risico’s. Het initiëren, coördineren van audits. Deelname en consultancy verlenen in werkgroepen van veranderingstrajecten.

Senior medewerker Control (HBO/WO-niveau) (KPN MVN, 1996 – 1998)
Aandachtsveld: Concessieverantwoording.
Advisering over en implementeren van Concessiemaatregelen (wettelijke externe regelgeving) incl. audit- en organisatorische aspecten. Leiden van en deelnemen aan (vernieuwings) projecten. Aanspreekpunt namens Telecom voor de interne organisatie (Telecom-breed) en externe Accountant.

Controller (HBO-niveau) (KPN District Den Bosch, 1994 – 1996)
Ondersteuning en advisering aan het lijnmanagement en directie met betrekking tot de
Concessiemaatregelen (wettelijke externe verantwoording). Controle, bewaking en analyseren van deze maatregelen. Het uitvoeren c.q. laten uitvoeren van audits m.b.t het toetsen van de juistheid en volledigheid van de resultaten van de maatregelen. Aanspreekpunt namens het rayon voor de interne organisatie en het Hoofdkantoor.

Controller (HBO-niveau) (KPN District Den Bosch 1990 – 1994)
Het maken van financiële en bedrijfseconomische analyses. Advisering aan het managementteam met betrekking tot de besturing. Coördinatie van het plannings- en rapportageproces. Ontwikkelen en implementeren van kengetallen (KPI's)

Auditor Interne Controle (HBO-niveau)(KPN District Den Bosch, 1986 – 1990)
Uitvoeren van operational-audits. Het toetsen van opzet, bestaan en werking van de interne en administratieve organisatie. Het beoordelen van de interne controle-maatregelen en het rapporteren en uitbrengen van adviezen aan het management en/of directie.

Medewerker afdeling Loonbureau (KPN District Den Bosch 1983 – 1986)
Medewerker afdeling Klantenregistratie (KPN District Den Bosch 1980 – 1983)
1978 – 1980 Militaire Dienst
1974 – 1978 Administratief medewerker van een aannemersbedrijf


Referenties op Aanvraag

Opleidingen

Opleidingen en cursussen

2013 – 2014 Creatief denken (Schouten en Nelissen)
2013 – 2013 Training Beroepsethiek (Maastricht University), certificaat
2012 – 2012 Zakelijk Engels (Horizon), certificaat
2012 – 2012 Trends in IT Outsourcing en Offshoring (PWC), certificaat
2011 – 2014 Jaarlijkse KPN-VERA Mastercourse training (NBA), certificaten
2012 – 2012 Management of Risk (MoR) Foundation, certificaat
2001 – 2001 Post doc-opleiding Register Risicomanager (Haagse Hogeschool), diploma
2000 – 2001 Leergang Risicomanagement(BRM Euroforum ) (beste jaarscriptie), diploma
1989 – 1993 HEAO bedrijfseconomie, diploma
1983 – 1984 Praktijk Diploma Boekhouden en Moderne Bedrijfs Administratie, diploma
1980 – 1984 MEAO, diploma
1970 – 1974 MAVO, diploma

Diverse functieopleidingen vanuit de KPN academie waaronder:
• Administratieve Organisatie
• Controleleer
• Effectief communiceren en presenteren
• Projectmanagement
• Adviesvaardigheden
• Doeltreffend leiding geven
• KPN cursussen op het gebied van riskmanagement (Sox, Compliance, Telecommunicatiewet, Wet Bescherming Persoonsgegevens, Informatiebeveiliging, ISO 27001, etc.)

Meer over mij

Werkgebied

  • 's-Hertogenbosch 50km
Talentcard®