Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Bart van der Vliet

Bart van der Vliet

Personalia

Leeftijd
59 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Rijbewijs
  • B - Personenauto

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
Sector(en):
  • Zorg & welzijn
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

Chief Commercial Officer (CCO) Tropenzorg BV (Care Plus ®)

2012 – maart 2014 Tropenzorg B.V. Almere

Tropenzorg werkt aan de hand van het zgn. One Page Plan (OPP) aan een snel groei scenario buiten Nederland. Ondanks de nieuwe economische realiteit hebben wij ook in 2013 4% groei weten te realiseren. Dit o.a. door de introductie van innovatieve producten voor de Travel Health industrie en het snel benutten van kansen.

• Verantwoordelijk voor de Sales & Marketing van het merk Care Plus ® in Nederland en Europa.
• Omzetverantwoordelijkheid > € 6 miljoen
• Verantwoordelijk voor de Sales & Marketing strategie t.b.v. verdere groei van de producten sales en brand awareness van het merk Care Plus.
• Geef leiding aan een marketingteam (4Fte) en salesteam (3Fte).
• Management systeem : Rockefeller Habits (Verne Harnish)
• Lid van het MT.


Director EMEA Global Marketing Group (International Sales & Marketing Team)

2008 – 2012 YKK Europe Ltd. Wuppertal/Frankfurt/Sneek

Verantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van internationale Sales & Marketing activiteiten voor de YKK Key accounts in EMEA. Verantwoordelijk voor de implementatie/vertaling van de corporate doelstellingen en strategieën in regionale (EMEA) doelstellingen en strategieën. Focus op het verkrijgen van een wereldwijde (technische) nominatie van YKK bij de global sourcing accounts in EMEA. Sleutel tot succes is professioneel ingericht key-account management en focus op 100% klanttevredenheid en de ontwikkeling van new business.

• Geef leiding aan een team van key-accountmanagers (10Fte).
• Onderzoeken , analyseren en bewaken van de financiële , technologische en demografische factoren in de EMEA-markt
• Ontwikkelt en beheert internationale sales & marketing exploitatiebegroting ( US $ 2.000.000 )
• De totale omzet met EMEA key-accounts ongeveer US $ 60.000.000
• Linking-pin (smeerolie) tussen Europese YKK zusterbedrijven en global sourcing accounts enerzijds en tussen Europese YKK zusterbedrijven en Aziatische YKK zusterbedrijven anderzijds.


Managing Director

2006 - 2008 YKK Nederland B.V. Sneek

Algemene leiding over het bedrijf. Verantwoordelijk voor de strategische leiding en richting aan de leden van het managementteam (3Fte). Focus ligt op het voldoen aan haar missie en P & L doelstellingen op korte termijn, middellange termijn en lange termijn. Accent lag in die jaren op het geven van leiding aan de transformatie van productiegericht bedrijf naar een handels-georiënteerd bedrijf. Dit proces is inmiddels succesvol afgerond.

• Het ontwikkelen van strategische operationele plannen die de doelstellingen en prioriteiten van YKK op langere termijn weerspiegelen.
• Het bepalen van lokale strategische doelstellingen van de onderneming naar groei van de winst in een krimpende markt.
• Linking-pin tussen gemeente Sneek en YKK Corporation m.b.t. activiteiten tussen de zustersteden Kurobe(*) en Sneek.

(*) moederfabriek van YKK staat in Kurobe, Japan


Manager International Customer Services

2004 - 2006 Wavin Overseas BV Dedemsvaart

• Leidinggeven aan de Verkoop Back Office activiteiten (Interne verkooporganisatie en & Transport), zodanig het werk doelmatig wordt gerealiseerd en het verkoopplan werd gehaald. (10 Fte)
• Uitvoering geven aan de inrichting en het actueel houden van de verkoop back office organisatie, zodanig dat een optimale ondersteuning wordt geleverd.
• Doen van verbetervoorstellen die leiden tot efficiëntere werkwijzen en methoden
• Verzorgen van de commerciële activiteiten enerzijds naar klanten en anderzijds naar leveranciers met als einddoel een optimale afstemming van de Operations te bewerkstelligen. Accent lag voornamelijk op aspecten van het Suppy Chain Management.
• Linking-pin functie tussen Verkoopbinnen- en Verkoopbuitendienst
• Zorgdragen voor de bewaking van kwaliteitssysteem en de ISO-certificerings zaken (ISO9001).


International Sales Office Manager

2003- 2004 Wavin Overseas B.V. Dedemsvaart

• Leidinggeven aan de interne verkooporganisatie (6 fte).
• Linking-pin functie tussen Verkoop binnen- en Verkoopbuitendienst
• Zorgdragen voor de bewaking van kwaliteitssysteem en de ISO-certificering zaken.
• Coördineren en bewaken van de kwaliteit van de orderverwerking.
• Geven van taakgerichte instructies ter bevordering van de werkzaamheden van de
• medewerkers op de afdeling Verkoopbinnendienst
• Opstellen van periodieke KPI rapportages
• Bijhouden van de klachtenadministratie en klachtenafhandeling
• Doen van verbetervoorstellen die leiden tot efficiëntere werkwijzen en methoden
• Stimuleren van teamspirit en klantgericht denken





Key Account Manager

2002– 2003 YKK Europe Ltd. Londen
Global Marketing Group (GMG)

• Verantwoordelijk voor een aantal Key Accounts van de YKK Corporation in Europa
• Verantwoordelijk voor Sales & Marketing ondersteuning aan buitenlandse collega’s
• Uitvoeren marktonderzoek (incl. desk research)

Salesmanager Nederland en Global Accountmanager Nike
(YKK Europe)

1995– 2001 YKK Nederland B.V. Sneek

• Leidinggevend aan 8 commercieel medewerkers (Binnen- en buitendienst) 8Fte
• Lid van het MT
• Verantwoordelijk voor coaching & training van de accountmanagers
• Verantwoordelijk voor het maken van het Salesplan
• Verantwoordelijk voor de Key Accounts van YKK Nederland
• Marktaandeel weten te vergroten in een krimpende markt
• Projectleider Website YKK Nederland / Customer Database
• Verantwoordelijk voor o.a. de account Nike Europe
• ISO 9001 Auditor



Hoofd Verkoopbinnendienst

1994 – 1995 YKK Nederland B.V. Sneek

• Verkoopbinnendienst gereorganiseerd
• Verantwoordelijk voor de salesprocessen
• Verantwoordelijk voor coaching & training van de Verkoopbinnendienst medewerkers


Productie/ Traffic Manager

1992 – 1993 MK Direct Communication B.V. Leeuwarden

• Verantwoordelijk voor de inkoop van o.a. drukwerk
• Verantwoordelijk voor Project begeleiding & coördinatie van Direct Marketing trajecten


Logistiekplanner & Verkoopbinnendienst medewerker

1991– 1992 Friesland Frico Domo Leeuwarden

• Productieplanner kaasverpakking
• Verkoopbinnendienst medewerker afdeling Overzee

Opleidingen

2012 : Masterclass Rockerfeller Habits
(door David de Kock/Arjan Vergeer)

2007 : Workshop Supply Chain Management and Demand
Creation (door Professor Anne Vereecke)

: Workshop Leading Innovation in London
(door Dr. Robert Rosenfeld)

2006 : Marketing Excellence Programme in Runcorn, UK
(door Professor Colin Egan)

: Workshop Business Ethics in Londen
(door Professor Dirk Matten)

: Project Management (PMBOK®)
via Management Centre Europe (MCE Brussel)
- People skills (certificaat)
- Tools and Techniques (certificaat)

2005 : Training Incoterms 2000 & Betalingsvoorwaarden
(Fenedex)

2004 : Situationeel Leiderschap ® II

1998 : Internal Auditor Training ISO9001 (certificaat)

1996–1997 : Verkoopleiding / NIMA Sales-B (diploma)

1992 : Cursus Grafische Technieken (G.O.C.) (certificaat)

1988–1991 : HEAO Commerciële Economie (diploma)

1990– juli 1990 : Training Strategisch Verkopen (certificaat)

1987 – 1988 : Koninklijke Luchtmacht
Onderdeel : Luchtverkeersleiding (LVB)

1984–1987 : Vervoersacademie Venlo (logistiek)

1983 –1984 : VWO 5e jaar

1978 –1983 : HAVO (diploma)


Taalvaardigheden

Goede schriftelijke en mondelinge beheersing van zowel de Nederlandse, Engelse als de Duitse taal.


Automatiseringsvaardigheden

Ervaring met computer programma ’ s o.a. Microsoft Office ( MS Word, MS Excel,
MS Power Point), Lotus Notes, Navision, Profit (AFAS) en AS 400.

Meer over mij

Werkgebied

  • Sneek 100km
Talentcard®