Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Richard Oost

Richard Oost

Personalia

Leeftijd
41 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Duits
  • Engels
  • Nederlands
Talen (schrijven)
  • Engels
  • Nederlands
  • Duits
Rijbewijs
  • A - Motor
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Commercieel en technisch, dat is de combinatie die voor mij werkt. Dit is voor mij gestart tijdens mijn technische opleiding en mijn bij baantjes. Opleiding in de techniek en bijbaantjes en de commerciële kant via werkervaring. Sinds 2001 ben ik actief in het sales vak, en heb sinds twee jaar hier een breder portfolio aan mogen toevoegen. In de afgelopen jaren ben ik naast de commercie ook verantwoordelijk geweest voor het complete bedrijf. En dus ook nader kennis gemaakt met belangrijke bedrijfsonderdelen zoals: administratie, logistiek en inkoop. Mede door deze kennismaking, en mijn interesse hiervoor ben ik in september 2013 gestart met de studie Technische Bedrijfskunde aan Hogeschool InHolland te Alkmaar. Mijn toekomst zie ik dan ook in een functie die aansluit bij deze opleiding en die mij de mogelijkheid biedt om mijn talenten verder te benutten.

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • manager transport-, expeditie-, opslagbedrijf
Sector(en):
  • Techniek
Carrièreniveau:
  • Beperkt ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

11/ 2011 – Productmanager, FireTecPro B.V.
01/ 2014 Industrie/ Groothandel
In mijn rol als productmanager was ik verantwoordelijk voor een breed scala aan taken waaronder: het vinden van nieuwe distributiekanalen, ondersteunen van distributeur op technisch en commercieel vlak, inkoop, logistiek, leiding geven aan het assemblageteam, productverbeteringen voorstellen en doorvoeren, marketing via zowel sociale media als andere kanalen en verantwoordelijk voor de met de directie gestelde (groei) targets.

01/ 2011 – Accountmanager, Mavim B.V.
07/2011 ICT dienstverlening/ software
Als accountmanager was ik verantwoordelijk voor acquisitie en relatiebeheer bij bestaande klanten en prospects. Contacten leggen en onderhouden op DMU niveau. Takenpakket: plegen van acquisitie, bezoeken van prospects en klanten, relatiebeheer, opvolgen en uitwerken van openbare en onderhandse aanbestedingen, opstellen van offertes, nabellen van mailingen, registreren van commerciële informatie in het CRM pakket, verzamelen van markt-, bedrijf- en concurrentie-informatie, om over een goed beeld van de marktontwikkelingen en prospects te beschikken, commercieel aanspreekpunt voor de klant.

09/ 2010 – Commercieel manager, ICTZ B.V.
01/2011 ICT dienstverlening / software
In de functie van commercieel manager was ik verantwoordelijk voor het opzetten van een nog volledig op te bouwen sales en marketing afdeling. Door de snelle groei van het bedrijf was hier een optimalisatieslag nodig. Dit hield in dat ik onder andere voorstellen schreef, SLA´s opstelde, accountmanagement en acquisitie pleegde. Tevens werden er van mij initiatieven verwacht op strategisch vlak over de doelstellingen voor de korte en lange termijn. De marketingactiviteiten die ik uitvoerde waren het uitbrengen van nieuwsbrieven, mailingen, organiseren van events en opzetten socialmedia campagnes.

06/ 2008 – Accountmanager, Dutch IT Consultants (Mercator ICT Groep)
09/ 2010 ICT dienstverlening ¬/ maatwerksoftware
Als accountmanager was ik verantwoordelijk voor acquisitie en relatiebeheer bij bestaande klanten op het gebied van IT en informatievoorziening. Contacten leggen en onderhouden op DMU niveau. Medeverantwoordelijk voor de commerciële richting van het bedrijf, omzet prognose en groei. Takenpakket: plegen van acquisitie, bezoeken van prospects, relatiebeheer, aanbieden van kandidaten bij opdrachtgevers, opvolgen en uitwerken van openbare en onderhandse aanbestedingen, nabellen van advertenties en mailingen, beoordelen van kandidaten samen met de afdeling resource, tariefstelling en onderhandelingen, voeren van voortgang- en evaluatiegesprekken met kandidaten en opdrachtgevers, voeren van beoordelingsgesprekken met kandidaten, registreren van commerciële informatie in het CRM pakket, verzamelen van markt-, bedrijf- en concurrentie-informatie, om over een goed beeld van de marktontwikkelingen en prospects te beschikken, commercieel aanspreekpunt voor de klant.

04/2007 – Fleet sales, Stam Terberg groep
06/2008 Automotive
Verantwoordelijk voor de verkoop van nieuwe en gebruikte automobielen aan zowel particulieren als bedrijven. Mijn takenpakket bestond onder andere uit: werven van nieuwe klanten, relatiebeheer bij bestaande klanten, uitbouwen van bestaande relaties, verkopen van extra diensten (zoals verzekeringen, accessoires). Medeverantwoordelijk voor omzet en verkoopplanning. Ofwel verantwoordelijk voor het totale traject van uitbrengen van offerte tot after-sales.


02/2006 – Accountmanager, Codyparts
04/2007 Automotive
Verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten en de technische ondersteuning en relatiebeheer van klanten. Verkoop van een breed assortiment onderdelen aan dealerbedrijven, universele garage bedrijven en autoschade bedrijven. Verantwoordelijk voor de uitbouw van het rayon en de geplande omzet groei. Verkoop voornamelijk door (koude) telefonische acquisitie en ‘door knocken.’

01/2005 – Regiomanager, De Garage
02/2006 Werving & Selectie
Als regiomanager was ik verantwoordelijk voor het behouden van bestaande en het werven van nieuwe klanten, de kandidaten en uiteraard de omzet in mijn rayon. Het succesvol invullen van de vacatures middels een juiste match tussen kandidaat en organisatie. Het verkopen van overige diensten van De Garage. Gesprekspartner zijn op het niveau van de kandidaat en klant. Geven van rapportages en planningen ten aanzien van omzet en groei.

11/2003 – Accountmanager, Marketing 4U (Mercator ICT Groep)
01/2005 Zakelijke dienstverlening (MKB retail)
Het bedrijf was bezig met de opbouw van een nieuwe tak. Hierbij heb ik een grote diversiteit aan taken mogen vervullen. Onder andere het opzetten en uitwerken van een nieuwe bedrijfstak, opbouwen van klantenkring ten behoeve van online advertentie media, vinden van samenwerkingsverbanden met o.a. winkelverenigingen. Medeverantwoordelijk voor omzet en groei.

08/2001 – Accountmanager, ADT Security
10/2003 Elektronische beveiliging (B2B & B2C)
Verantwoordelijk voor het benaderen van nieuwe klanten (cold calls), bezoeken van klanten met als doel een verkoop te sluiten. Bij een verkoop zorgdragen voor het gehele traject van order verwerking tot toezicht op montage. Vanaf 2002 is mijn focus in overleg verschoven van B2B naar B2C.

Opleidingen

2013- heden HBO Technische Bedrijfskunde (deeltijd)
2014 VOL-VCA (Veiligheidscertificering)
2011 Assessment GITP HBO+ niveau
2011 SPIN (vraagtechnieken)
2010 Microsoft Small Business Sales and Marketing Assessment
2010 Microsoft Licensing Fundamentals
2010 Microsoft Product Fundamentals
2007 – 2008 NIMA B Sales
2006 – 2007 NIMA A Sales
2007 Klantgericht e-mailgebruik
2007 Commerciële gesprekstechnieken
2006 Accountmanagement
2006 Time management
2006 Commercieel onderhandelen
2005 S.E.U. (kennis flexibele arbeidsmarkt)
2005 S.T.A.R. (vraagtechniek)
2005 Klantbeheer en -behoud
2001 Koude acquisitie
2001 – 2010 Jaarlijkse Salestrainingen
1999 – 2001 MTS Motorvoertuigen
1995 – 1999 LTS Motorvoertuigen

Meer over mij

Werkgebied

  • Zwaag 50km
Talentcard®