Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Erik Poutsma

Erik Poutsma

Personalia

Leeftijd
61 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Duits
  • Engels
  • Nederlands
  • Afrikaans
  • Frans
  • Fries
Talen (schrijven)
  • Duits
  • Engels
  • Nederlands
  • Frans
  • Afrikaans
  • Fries
Rijbewijs
  • A - Motor
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

CURRICULUM VITAE


- Gecertificeerd SAP consultant:
Materials Management (1997)
Sales & Distribution (1999)


Talen:
- Engels, vloeiend
- Duits, uitstekend
- Frans, goed
- Afrikaans, matig
- Fries, matig

Competenties:
- Warehousing & Distribution
- ERP systems
- Customer focus
- People management
- Verander management

Steekwoorden:
- Flexibel, Doortastend, Overzicht, Opgewekt, Extravert

Werkervaring:

Tyco Fire Protection Products, Enschede

Distribution Manager EMEA

Van: Juli 2012
Tot: Heden

Dagelijks management Europese distributie, zowel replenishment, direct-delivery als fijnmazig.

Voornaamste verantwoordelijkheden:

• Organisatiegrootte: +/- 100 fte
• European Distribution Centre (EDC)
• European Assembly Centre
• 7 National DC’s (Europe/Middle East)
• Europese transportstromen af-fabriek

Competenties:

• Supply and Demand Planning
• Supply Chain Management
• Forecasting
• Verander/verbeter management
• Projectmanagement
• Outsourcing European local warehousing
• 3PL management
• Vendor performance management
• Forwarder performance management
• Transport tendering
• Lean implementatie
• KPI rapportages


Philips Consumer Lifestyle, Drachten

Manager Manufacturing Shavers – Philips CL Drachten

Van: Juli 2011
Tot: April 2012

Dagelijks management shaver productie, bestaande uit assemblage-, electronica- en
spuitgiet-afdelingen

Voornaamste verantwoordelijkheden:

• Organisatiegrootte: 300 – 600 fte
• Productieaantallen: +/- 8.000.000 shavers/jaar
• Implementatie nieuwe productie lijnen
• Implementatie en uitrol “Lean”-programma
• Maakt deel uit van MT-Drachten


Manager Drachten Distribution Centre

Van: Januari 2010
Tot: December 2011

Voorbereiden en implementeren van de sluiting van dit distributiecentrum per31-12-2011.

Voornaamste verantwoordelijkheden:

• Organisatiegrootte: 100 fte
• Sociaal: het voorbereiden van medewerkers op naderend ontslag
• Juridisch: in overleg met juridische afdeling, bonden, OR, HRM en management bewaken dat de sluiting volgens de geldende regels gebeurt
• Operationeel: distributieproces operationeel houden tot afgebouwd
• Projectmatig: voorbereiden en uitvoeren verhuizing goederen en sluiting gebouw

Manager Senseo Recall

Van: Februari 2009
Tot: Januari 2010

Voornaamste verantwoordelijkheden:

• Organisatiegrootte: 450 fte
• Ad-hoc organisatie
• Reworken Senseo’s
• Externe Logistieke coordinatie

Tussen april en november 2009 heeft Philips een groot aantal Senseo koffiepad apparaten teruggeroepen uit de markt in verband met een mogelijk kwaliteitsissue.
De essentie van het project was om de gebruikte apparaten te herstellen en met een minimum
turnaround-time terug te sturen naar de oorspronkelijke eigenaar.

Philips Domestic Appliances and Personal Care, Groningen


Manager Customising Centre

Van: Augustus 2001
Tot: Augustus 2011

Voornaamste verantwoordelijkheden:

• Organisatiegrootte: 40-250 fte
• Omzet: Euro 4.000.000
• Aantal appliances/jaar: 2.500.000
• Winstverantwoordelijk, marge 1%-4% per jaar

Voornaamste functie-aspecten:

• Het Customising Centre is een zelfstandige organisatorische eenheid binnen DAP logistics en biedt diensten aan aan de gehele divisie op het gebied van verpakkingen, rework, promotie’s en overige, technisch laagwaardige, activiteiten.
• Het verantwoordelijkheidsgebied van de manager Customising Centre heeft betrekking op alle aspecten van de reguliere bedrijfsvoering, van inkoop tot acquisitie en van operationeel management tot ontwikkelen van creatieve oplossingen samen met de klant.


Process Owner Materials Management

Van: Juli 1999
Tot: Augustus 2001


Voornaamste verantwoordelijkheden:

Philips DAP implementeerde worldwide het SAP-pakket als systeem voor sales en logistics.
Iedere organisatorische eenheid, van verkooporganisatie tot distributiecentrum, verving haar actuele systeem door SAP in de periode van 1998 tot ruwweg 2005.
Hoewel iedere organisatorische eenheid hetzelfde SAP-systeem zal gebruiken was het mogelijk dat er per implementatie kleinere of grotere afwijkingen van het standaardpakket nodig/wenselijk waren.

De taak en de verantwoordelijkheid van de Process Owner is:

• Ontwikkeling en vervolmaking van het aan de organisaties aangeboden standaardpakket
• Per lokale implementatie beoordelen en toestaan of afwijzen van wijzigingen op de standaard
• Het herkennen van nieuwe mogelijkheden en hiertoe nieuwe processen definieren en implementeren

De functie speelt zich af op het conceptuele/functionele vlak en de gesprekpartners zijn directie, management en hoofdgebruikers van gehele Philips DAP divisie.


CMG Noord-Nederland B.V., Groningen

Projectmanager/functioneel consultant

Van: Oktober 1998
Tot: Juli 1999

Per 13 november 1998 gecertificeerd SAP consultant Sales&Distribution

• In samenwerking met manager ontsluiten ERP-markt in noord Nederland
• Opzetten standaard consultatie traject voor pakketselectie


Rotra Warehousing B.V., Doesburg

Manager business unit warehousing

Van: Mei 1997
Tot: Oktober 1998

Voornaamste verantwoordelijkheden:

• Winstverantwoordelijk voor business unit, omzet Hfl 10.000.000,-
• ± 65 fte,
• 35.000 m2 magazijnruimte
• - 2 primaire locaties: Doesburg - public warehouse
Tiel - dedicated warehouse (Compaq)


• Lid management team Rotra holding
• Lid stuurgroep IT met nadruk op logistieke systemen


Sony Logistics Europe B.V., Vianen
Project Manager nieuw Europees Distributie Centrum

Van: November 1995
Tot: Mei 1997

• Selectie, ontwikkeling en implementatie van een Warehouse Management System voor Sony's
• magazijnen, zowel in eigen beheer als third party.
• Ontwikkeling en implementatie van nieuwe, semi-gemechaniseerde layout en inrichting van
• Sony's eigen magazijnen.
• Budget: Hfl 8.000.000

• Aansturen van de verschillende projectteams
• Overleg met main- en subcontractors
• Budget en deadline bewaking
• Selectie van magazijnapparatuur, hardware en software
• Uitgebreide evaluatie van SAP’s WM, MM en SD, zowel individueel als in interactie met specifieke Warehouse Management Systemen

Manager Warehouse

Van: Februari 1992
Tot: Oktober 1995

• ± 100fte
• 80.000 m2 magazijn

• Fijnmazige Benelux distributie
• International shipments worldwide
• Ontwikkeling en implementatie nieuwe logistieke diensten/concepten
• Accountmanagement

3M Distribution Services International B.V., Breda
Projectmedewerker nieuw Europees DC management systeem

Van: September 1990
Tot: Januari 1992


• Projectmedewerker/user interface in ontwikkeling en implementatie van Warehouse Management System.
• Ontwikkeling en implementatie van geautomatiseerde systeem- en werkmethoden voor directe verschepingen naar de eindgebruiker.
• Samenstellen jaarlijks afdelingsbudget
• Kosten/baten analyse bij automatiseringsvraagstukken
Supervisor 'Warehouse operations'

Van: Februari 1989
Tot: September 1990

• Dagelijks management over de magazijnen 40 fte.
• Opzetten en begeleiden van een drie persoons voorraadcontrole afdeling inclusief geautomatiseerde ondersteuning.
• In samenwerking met management implementatie 24-uurs Europese service.
• Samenstellen jaarlijks afdelingsbudget

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • manager transport-, expeditie-, opslagbedrijf
Sector(en):
  • Transport & Logistiek
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

3M, Sony, Philips

Opleidingen

SAP R3 MM, SAP R3 SD

Meer over mij

Werkgebied

  • Havelte 50km
Talentcard®