Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Alfred Kwast

Alfred Kwast

Personalia

Leeftijd
55 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Engels
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Engels
Rijbewijs
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

In de afgelopen 18 jaar heb ik binnen verschillende commerciële (bouwkundig ingenieursbureau, dienstverlener bouwsector) en semi overheidsinstellingen (woningcorporatie en Nutsbedrijf) leidinggevende functies bekleed. Naast het begeleiden en leiden van een team was het leiden van transities en het verwerven van opdrachten veelal één van mijn hoofdtaken. Ik ben een enthousiaste people manager die zich makkelijk beweegt op verschillende niveaus binnen een organisatie. Door mijn bedrijfskundige achtergrond, systemische denken - organisatie opstellingen, analytisch vermogen, projectmanagement ervaring en ervaring in verschillende branches weet ik snel een beeld te vormen van de organisatie en waar het verbeterpotentieel zich bevindt. Deze kennis en kunde zet ik ook in om inhoud te geven aan het transitietraject. Mijn eigen visie die ik inzet is: Proactief management en reactief leiderschap.

Niet alleen ben ik een “bruggenbouwer” binnen organisaties maar ook daarbuiten. Door mijn jaren lange commerciële ervaring ben ik goed in staat een organisatie te vertegenwoordigen bij klanten en relaties.

Mijn eigenschappen zijn: helderheid creëren; out of the box denken; procesmatig werken; sturing geven; open en eerlijk zijn; faciliteren; betrokkenen zelf laten creëren.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Eigenschappen
helderheid creëren, out of the box denken, procesmatig werken, sturing geven, open en eerlijk te zijn, faciliteren en de betrokkenen zelf te laten creëren

Opvallende competenties
Aansturen en supervisie geven, met mensen werken, relaties bouwen en netwerken, overtuigen en beïnvloeden, schrijven en rapporteren, creëren en innoveren, strategieën en concepten formuleren, ondernemend en commercieel denken

Mijn huidige situatie

Sector(en):
  • Zakelijke Dienstverlening
Carrièreniveau:
  • Leidinggevend
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

Januari 2013 – heden
Adviseur en coach vanuit eigen bedrijf Geheel Interim management, Advies en Coaching
Takenpakket:
• Transitie leiden en procesverbeteringen doorvoeren in het team Inkoop bij Waternet (zie onder);
• Begeleiden en coachen ondernemers bij de doorstart van hun onderneming;
• Coachen particulieren m.b.t. hun persoonlijke ontwikkeling;
• Organisatie opstellingen begeleiden.

November 2014 – december 2015
Interim teamleider Sociaal Beheer bij Rochdale in Amsterdam - zie ook aanbevelingen op Linkedin
Takenpakket:
• Leiding geven aan de teams Sociaal Beheer en Projectparticipatie (totaal 21 medewerkers);
• Lid MT;
• Het leiden en begeleiden van de teams door een reorganisatie en een transitie waardoor zij een heldere identiteit krijgen, werken in zelfsturende teams, optimaal wordt samengewerkt zowel binnen als buiten het team, de taken en verantwoordelijkheden zijn afgekaderd, er efficiënt in de keten wordt samengewerkt en dat er eenduidige werkprocessen en documenten zijn;
• Opstellen en doorvoeren nieuw functieprofiel;
• Jaarplan en businessplan (1-5 jaar) opstellen;
• Deelnemen aan werkgroep die processen optimaliseren en ontwikkelen in de keten - inkoop, VvE beheer, planmatig onderhoud, gebiedsregie, projectparticipatie.

Januari 2013 – januari 2014
Interim Teammanager Inkoop Waternet in Amsterdam
Takenpakket:
• Leiding geven aan het team Inkoop - tactisch / strategisch (15 inkoop professionals)
• Lid MT afdeling Financiën;
• Organisatieveranderingen en -verbeteringen leiden binnen en buiten het team. Thema's zoals: Inkoop is ketenpartner in alle fases van een project, doorvoering nieuwe aanbestedingswet - april 2013, opstellen inkoopactieplan 2014, kennisborging, verantwoordelijkheden binnen het inkoopproces vastgelegd a.d.h.v. RACI-model, opstellen inkoopbeleid, invoeren van contract- en leveranciersmanagement en stimuleren van het gebruik van innovatieve contractvormen (UAV-gc, halftime, DC-contracten);
• Borgen inkoopprocessen volgens ISO9001 en behalen audits zonder tekortkomingen
• Opstellen van beleidstukken en deze uitdragen en implementeren;
• Ontwikkelen van nieuwe dienstverleningen samen met de keten;
• Jaarplan en businessplan (1-5 jaar) opstellen;


Mei 2008 – januari 2013 (boventallig)
Teammanager Verbindingen, Bouwkunde en Duurzaamheid plus a.i. teamleider Projectmanagement (1 ½ jaar) bij Liandon - onderdeel van Alliander gevestigd in Alkmaar. Takenpakket:
• Leiding geven aan engineers, werkvoorbereiders en tekenaars in de teams Verbindingen, Bouwkunde en Duurzaamheid (21 personen - totaal omvang projecten 30-35 mln) plus a.i. aan Projectmanagement (augustus 2009 – december 2010) (15 personen);
• MT lid Liandon CP west;
• Organisatieveranderingen leiden binnen en buiten het team. Thema’s zoals: scheiden van inhoud en proces; kennisborging; klant in beeld; erkennen en herkennen van elkaar kwaliteiten; ont-wikkelen (kennis en competenties en komen tot de kern – projectmanagement); leiderschap;
• Interne acquisitie (new) business (jaarlijks 3-5mln) en opstellen samenwerkingsovereenkomsten;
• Ontwikkelen van nieuwe dienstverleningen zoals: Duurzaamheid, Life Circle Costing;
• Jaarplan en businessplan (1-5 jaar) opstellen;
• Coachen medewerkers binnen en buiten het team;

Mei 2004 – april 2008
Projectmanager/ consultant Onderhoudsmanagement en vervangend afdelingshoofd (24 personen) DHV gevestigd in Zaandam (door overname functie gewijzigd)
Takenpakket:
• Adviseur/ consultant m.b.t. organisatievraagstukken in het kader van Beheer & Onderhoud voor klanten zoals: Sara Lee – SLA opstellen outsourcing onderhoud, Horizon College – Onderhoudsvisie en Parteon – exploitatie visie;
• Leiden mono- en multidisciplinaire projecten voor klanten als: Evean Zorg, Praxis Nederland, Technische Unie, Parteon, gemeente Alkmaar, Gemeente Pijnacker-Nootdorp, Woonwaard, Golden Tulip, Formido;
• Acquisitie plegen bij bestaande en nieuwe potentiële klanten (700-900k advies en ingeneeringuren);
• Ontwikkelen van adviesproducten zoals: Meerjaren onderhoudsrapportages a.d.h.v. NEN 2767/ conditiemeting; Meerjaren exploitatie visie herstructureringscomplexen (NEN 2767, EPA, MJO) – voor woningcorporaties; VastgoedScan – voor retailers, hotels ketens en vastgoedbezitters; Vastgoedmanagement CREM – gemeenten, woningcorporaties; Integrale gebouwveiligheid – voor utiliteitsgebouwen;
• Opstellen van offertes voor adviesprojecten;
• Coachen en begeleiden medewerkers van de afdeling;

Hoofd Onderhoudsmanagement Temid - DHV gevestigd in Heerhugowaard en Rijswijk.
Takenpakket:
• Leiding geven aan de medewerkers binnen de adviesgroep (8 personen);
• Lid van het MT
• Leiden mono- en multidisciplinere projecten voor klanten als: ECN te Petten, Horizon College, NIOZ, NIKHEF, Gemeente Stede Broec, Rgd Haarlem;
• Onderhouden van het netwerk van adviesbureaus die additionele adviesdiensten kunnen aanbieden;
• Bewaken van de kwaliteit van de door de adviesgroep te leveren adviesproducten;
• Onderhouden van commerciële contacten met bestaande en potentiële opdrachtgevers en ontwikkelen marketing acties (750k advies en engineeringuren);;
• Opstellen van offertes voor adviesprojecten;

Juli 2002 – april 2004
Hoofd Beheer Woningcorporatie ZVH, sociaal en technisch beheer :
Takenpakket:
• Leiding geven aan de afdeling Beheer (aantal werknemers 14);
• Beheren van onderhoudscontracten en opstellen en afsluiten van prestatieovereenkomsten voor al het dagelijks onderhoud;
• Beheren van externe relaties (gemeente, corporaties en uitvoerende partijen);
• Ontwikkelen, verbeteren en implementeren processen en procedures (zowel in- als extern);
• Uitvoeren van het beheer voor Verenigingen van Eigenaren en derden (vastgoedmaatschappijen) plus vergroten marktaandeel;
• Jaarlijks opstellen van een jaarplan;
• Leiden van speciale projecten: reorganiseren van de afdeling Woningbeheer en Participatie tot één afdeling Beheer, lid van de KWH werkgroep (kwaliteitslabel) en leiden van herschikking van complexen met ander corporaties;


Commercieel manager Woningcorporatie ZVH (juli 2002 – januari 2003).
Takenpakket:
• Ontwikkelen en invulling geven aan de Wooncentrum formule en de woonproducten (keukens, sanitair, etc.);
• Beheren van onderhoudscontracten en opstellen en afsluiten van prestatieovereenkomsten voor al het dagelijks onderhoud;
• Lid van het MT
• Opzetten beheer voor Verenigingen van Eigenaren en derden (vastgoedmaatschappijen) plus vergroten marktaandeel;
• Uitvoeren en coördineren van het VvE beheer en beheer voor derden;
• Beheren en uitbouwen overeenkomsten met providers voor GSM opstelpunten;
• Vervangen van hoofd Woningbeheer bij zijn afwezigheid;

Januari 1996 - juni 2002
Franchisemanager B.V. BouwCenter HSS, franchisegever van HSS Hire Shops formule
Takenpakket:
• Waarborgen van de HSS Hire Shops franchise formule;
• Begeleiden, adviseren en motiveren van shoppersoneel (14 medewerkers);
• Lid van het MT
• Opzetten en in de markt zetten van nieuwe HSS Hire Shops;
• Opstellen van strategische, tactische en operationele doelen;
• Managen logistiek centrum (3 medewerkers) en bedrijfsbreed implementeren van het logistieke proces;
• Managen van de afdeling inkoop (3 medewerkers) en afsluiten raamovereenkomsten met leveranciers;
• Vormgeven, uitvoeren van KAM projecten;
• Samenstellen van managementrapportages;
• Maken van de jaarlijkse nieuwe catalogus.

Shop manager bij HSS Hire Shop in Alkmaar (januari 1996 - oktober 1997).
Takenpakket:
• Verhuren van machines en gereedschappen aan hoofdzakelijk de zakelijke markt
• Opzetten en uitvoeren van commerciële, logistieke en administratieve activiteiten;
• Leiding geven en aansturen van twee shopmedewerkers;
• Bewaken van de kwaliteit van de dienstverlening;
• Inkopen van machines en verkoopartikelen.

Opleidingen

Opleidingen
1991-1995 HTS Bedrijfskunde te Alkmaar
Kernvakken: Management & Organisatie, Operations Research (Simulatie), Economie (micro en macro), Technologie, Recht, Informatiekunde, Marketing (NIMA-A), Strategie
1987-1991 MTS Werktuigbouw te Alkmaar
1984-1987 LTS Metaal te Alkmaar

Trainingen
2014 Functioneel specificeren - CROW
2014 Systems Engineering - CROW
2013 UAV-GC geïntegreerde contractvormen - CROW
2012/ 2013 Lean management – Schouten & Nelissen
2011-2012 Organisatie opstellingen (inclusief Theorie U) – Bert Hellinger instituut Groningen
2010 Projectmanagement - Projectmatig Creëren (PMC) voorbereidend op IPMA-D
2006-2008 NLP Practitioner en Master Practitioner
2008 Master class adviseren – senior adviseurs
2008 Omgaan met verandering en reorganisatie - ICM
2005 Asset Management – Traduco
2002 Training Projectmanagement – Raymakers van de Brugge
1999-2001 Training management en leidinggeven – Kenneth Smit Communicatie Trainingen
1998-1999 Training commerciële vaardigheden voor binnen- en buitendienst –
Kenneth Smit Communicatie Trainingen

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

Squashen, hardlopen, muziek, fotografie, persoonlijke ontwikkeling

Werkgebied

  • Heerhugowaard 50km
Talentcard®