
Personalia
- Leeftijd
- 53 jaar
Rijbewijs en talenkennis
Talen (spreken)
Talen (schrijven)
Rijbewijs
Dit ben ik
Mijn dromen en ambities
Voor een werkgever ben ik op mijn sterkst wanneer ik als “ambassadeur” voor de organisatie kan acteren. Juist dan haal ik alles uit de kast om doelstellingen te behalen. Ik denk daarbij graag out-of- the-box: van buiten naar binnen waarbij creativiteit gecombineerd wordt met effectiviteit en efficiëntie. Het hoogtepunt uit mijn carrière tot nu toe beschouw ik de “Plastic Heroes-campagne”. Met een uitgekiende Marketing- en Communicatiestrategie waarin een oranje poppetje centraal stond, hebben we heel Nederland zover gekregen om plastic verpakkingen te scheiden. De complexiteit van al die verschillende doelgroepen maakte deze functie zo interessant.
Wat breng ik mee?
Zo omschrijven anderen mij
- Creatief in beleid- en visievorming,
- Initiatiefrijk en ondernemingszin,
- Proactief en overtuigingskracht,
- Flexibel en zakelijk,
- Veranderingsgericht,
- “Out-of-the-box”-denken.
Mijn huidige situatie
Werkervaring
Farm Frites International: Corporate Communication Manager 2012 - heden
Farm Frites is één van de toonaangevende bedrijven in de aardappelverwerkende industrie. Sinds 1971 levert Farm Frites aardappelproducten, met name friet, voor elke markt, cultuur en smaak. Inmiddels is Farm Frites uitgegroeid tot een multinational met fabrieken in vier continenten en klantenkring in 120 landen.
Als Corporate Communicatie Manager Farm Frites verantwoordelijk voor:
- Het realiseren en bewaken van een duidelijk imago in de markt, waarbij kernwaarden vertaald worden in ambities als duurzame en maatschappelijk betrokken industrie, meest aanbevolen in foodservice en fastfood en een ‘great place to work’.
- Verantwoordelijk voor communicatiestrategie (intern/extern) :
- Imago bouwen en bewaken
- PR/PA-activiteiten
- Stakeholder management
& Relatiemanagement
- Sustainability/Corporate Social Responsibility
Resultaten:
o.a. opzet duurzaamheidsrapportage, eenheid in de huisstijl, Social Media strategie en uitvoering, diverse items in landelijke en vakmedia (TV, radio, on- en offline), educatie programma’s.
WAVE Communications: Account Director 2011 – 2012
WAVE Communications is een full-service reclamebureau met als specialisatie Channel Marketing. Het specialisme uit zich in sales gerichte reclame campagnes waarbij de verschillende “decision making units” in de verkoopkanalen worden benaderd en beïnvloed om uiteindelijk de verkoop aan eindconsumenten te stimuleren.
WAVE werkt hoofdzakelijk voor klanten die behoren tot categorie producenten van “Fast Moving Consumer Goods”.
Als Account Director verantwoordelijk voor:
- uitbreiden van het klantportfolio door te focussen op “new business”,
- ontwikkelen van communicatiestrategieën voor diverse klanten waarbij de nadruk ligt op het analyseren van trends, stakeholdermanagement en joint marketing,
- het samenstellen van professionele teams van interne medewerkers aangevuld met leveranciers om per klant de vastgestelde doelstellingen te halen,
- vertalen van klantwensen in concrete opdrachten voor deze teams en de aansturing daarvan.
Resultaten:
o.a wervingscampagne voor Schoevers, nieuwe identiteit Superkeukens, marktbewerking voor glasvezeldienstenleverancier Edutel, diverse huisstijlen en het ijsseizoen voor Unilever.
Stichting Nedvang: Marketing en Communicatie manager 2007 – 2011
Stichting Nedvang is een organisatie die namens 400.000 bedrijven uitvoering geeft aan Het Besluit Beheer Verpakkingen en Papier en Karton. Een stuk wetgeving dat elk individueel bedrijf verplicht om verantwoord met verpakkingen en verpakkingsafval om te gaan met daaraan gekoppelde doelstellingen.
De omgeving waarin Nedvang acteert bestaat uit:
- de bedrijvenkant; alle bedrijven die verpakkingen op de markt zetten, belangrijke stakeholders zijn daarbij de FNLI en het CBL,
- landelijke overheid, het Ministerie van VROM (nu Infrastructuur & Milieu) en Financiën,
- lokale overheid, alle Nederlandse gemeenten verenigd in de VNG met ondersteuning van de NVRD,
- elke individuele burger.
Als lid van het managementteam verantwoordelijk voor Marketing en Communicatie waarbij de focus lag op:
- het positioneren van de organisatie,
- het mobiliseren van burgers met behulp van communicatiecampagnes,
- uitvoering geven aan een actief PA en PR –beleid (inclusief crisiscommunicatie),
- perswoordvoering,
- en uiteraard de aansturing van de M&C-organisatie.
Naast MT-lid ook secretaris van de Maatschappelijke Adviesraad bestaande uit Ries Jansen (burgermeester Krimpen a/d IJssel), Bram Peper (oud-minister en oud-burgemeester), Frans Weisglas (oud-kamervoorzitter), Ton Holtkamp (oud topambtenaar van VROM), Ad Lansink (oud kamerlid en bedenker van de “Ladder van ..”) en Ernst Worrell (hoogleraar Universiteit Utrecht).
Tot januari 2008 op interim-basis werkzaam geweest bij Nedvang. In die periode een online registratiesysteem voor gemeenten ontwikkelt dat momenteel de basis is voor het kunnen publiceren van de inzameling- en recyclingresultaten van verpakkingsafval uit gemeenten.
Belangrijkste resultaat:
Ontwikkeling en uitvoering van de Plastic Heroes-campagne. Een landelijke campagne waarin een oranje poppetje centraal staat bedoelt om heel Nederland aan te zetten tot het scheiden van plastic verpakkingen uit het huishoudelijk afval.
Deze campagne is in 2010 bekroond met een zilveren Effie: (http://www.effie.nl/bekroond/plastic-heroes-campagne)
HTM: Manager Reizigersmarketing en -communicatie 2002 – 2007
Haagse Tramweg Maatschappij (HTM) is het groot stedelijk openbaar vervoerbedrijf van Den Haag. Een bedrijf dat een transportnetwerk heeft opgezet met bussen, trams en sneltrams. Deze voertuigen transporteren jaarlijks 137 miljoen reizigers.
Bij HTM zowel gewerkt als teamleider Reizigersmarketing als Business projectleider/-adviseur.
De teamleider geeft leiding aan Productpromotie/Reizigerinformatie en de Consumentenlijn binnen de afdeling Marketing en Verkoop van HTM.
Specifiek werkt de teamleider aan:
- de ontwikkeling het reizigersmarketing-, marketingcommunicatie- en aftersalesbeleid,
- het onderhouden van regulier contact en het plegen van afstemming met de vervoersafdelingen, stafafdelingen en andere taakvelden binnen Marketing en Verkoop,
- en het rapporteren hierover aan het afdelingshoofd Marketing en Verkoop.
Specifieke producten en diensten die in die periode zijn ontwikkeld zijn:
- uniformiteit in reizigerscommunicatie waaronder straatinformatie en website (zelfde duidelijke stijl),
- reizigersinformatie rondom RandstadRail (de sneltramdienst opgezet in samenwerking met het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET),
- opzetten van de OV-chipkaart,
- aanbestedingstrajecten waaronder Drechtsteden, Amersfoort en Den Haag zelf,
- en actuele escalaties en stremmingscommunicatie (crisiscommunicatie vertaald naar reisadvies).
De business projectleider bestuurt projecten vanuit een operationeel perspectief. Business projecten resulteren vaak niet alleen in een technische wijziging, ook een organisatorische wijziging behoort tot de scope. De business adviseur voert bedrijfskundig onderzoek uit naar bedrijfsprocessen en ICT op strategisch en tactisch niveau. Adviseert over passende concepten en oplossingsrichtingen voor processen en ICT.
Opdrachten lagen hoofdzakelijk op het gebied van optimalisatie van communicatieprocessen zoals incidentmanagement, klachtenregistratie en rapportage.
Het Bedrijf: Eigenaar en recruiter 2000 – 2003
In april 2000 een eigen onderneming opgericht met de naam “HetBedrijf voor Werving & Selectie B.V.” Als oprichter verantwoordelijk voor deze onderneming, die zich tot doel had gesteld om zowel voor haar zusterorganisaties (Hetbedrijf voor Consultancy en Management en Hetbedrijf voor Systeem Ontwikkeling en Beheer) als voor de diverse klanten (ING, KPN) geschikt personeel te werven en te selecteren. De focus lag hier op het aantrekken van ervaren IT-personeel voor directe plaatsingen en de begeleiding van “young potentials” tot een markttechnisch interessant niveau.
Diverse projectactiviteiten 1995 – 2000
Twinsoft:
Detachering. Diverse opdrachten zoals Service Manager, Operational Accountmanager, EDI-manager Consultant, Implementatie-/Problemmanager en Projectleider voor ABB, KPN, FBTO en ING.
Intis:
Verantwoordelijk voor de implementatie van EDI trajecten. Werkzaamheden waren: commercieel (salesondersteuning), organisatorisch (planning, afstemming etc.) en technisch (implementatie, ontwikkelen van conversies, installatie etc.) Voor verschillende klanten implementatie trajecten gedaan: PPP (PTT Post Pakketservice), Albert Heijn, Epifine, NS Cargo, GHR (Gemeentelijk Havenbedrijf R'dam), Douane, ECT, HEMA.
Opleidingen
1983 – 1990 VWO/HAVO
1990 – 1995 HBO Personeel en Organisatie
2001 – 2004 Bedrijfskunde
Diverse trainingen:
Projectmanagement, Organiseren van dienstverlenende organisaties,
Media-training, Presentatietechnieken, Prezi
Systeemontwerp en programmeren,
Social Media.
Meer over mij
Zo besteed ik mijn vrije tijd
Ervaar veel plezier met koken, nadenken over maaltijden en uitgebreid tijd besteden om ingrediënten bij elkaar te zoeken. Daarnaast altijd benieuwd naar culturen met specifieke sferen. Zowel ver weg als dichtbij huis.
Werkgebied


