Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Jan Boersma

Jan Boersma

(Verander)Manager

Personalia

Leeftijd
69 jaar

Video

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Engels
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Engels
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

HR en IT expertise met veel ervaring in het implementeren van verandering met de nadruk op houding en gedrag.
In de afgelopen 25 jaren heb ik me ontwikkeld tot een allround manager met een persoonlijke aanpak, waarbij de nadruk ligt op het aanspreken van het verandervermogen van mensen. Een managementmethodiek die hierbij goed aansluit is LEAN en hiermee heb ik ruime ervaring opgedaan. Mijn optreden kenmerkt zich door een besluitvaardige en dynamische instelling. Binnen opdrachten ben ik slagvaardig, neem gemakkelijk initiatieven, stel realistische en bereikbare doelen en maak ik onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.
Mijn overtuiging is dat duurzame veranderingen binnen een organisatie zorgen voor ontwikkeling van en gemotiveerde medewerkers. Dit is een must voor een gezonde onderneming. Ik ga op zoek naar de drive in medewerkers, help bij het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap, om zo een bedrijf een stap verder te laten komen en ècht duurzaam te laten veranderen.
Twintig jaar expertise op management, HR en ICT gebied, opgedaan in grote complexe (bestuurlijke/matrix) organisaties. Gedreven peoplemanager en resultaat-/klantgericht met ervaring op het gebied van (gedrags)verandering en strategische personeelsontwikkelprogramma’s. Vijf jaar ervaring met LEAN, Prince2 en ruim zes jaar met verandering in organisaties en wat dat teweeg brengt bij betrokkenen.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
Sector(en):
  • Zakelijke Dienstverlening
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

4/16 tot 9/16: Projectmanager (24 uur per week)
Essent
Verantwoordelijk voor de transitie van een serviceteam (7 medewerkers) vanuit een pilotfase naar de definitieve situatie
• Voorbereiden en uitvoeren van de splitsing van het team over twee afdelingen
• Schrijven adviesaanvraag t.b.v. OR
• Opstellen van functieprofielen
• Sollicitatie- en selectiegesprekken organiseren en uitvoeren
• Integraal managen op basis van LEAN
• Continue verbeteren van processen en werkaanpak

1/16 tot 4/16: Teammanager (40 uur per week)
Essent
Verantwoordelijk voor het op efficiënte wijze (laten) uitvoeren van 1e lijns ondersteuning van de Essent organisatie o.h.g.v. HR.
Leidinggegeven aan het HR-serviceteam (14 medewerkers), d.m.v. Leanmanagement en KPI's gekoppeld aan de verschillende processen (In-, door- en uitstroom).
• (Gedrags)verandering op basis van LEAN werken
• Integraal managen van het team
• Dag- en weekstarts organiseren en uitvoeren
• Lid van het MT HR Services

5/15 tot 12/15: Consultant (24 uur per week)
CWF BV.
Ondersteunen van de inkoopfunctionaris bij het verwerken van contracten ten behoeve van het mogelijk maken van de regievoering op onderhanden contracten. Verder optimaliseren van het inkoopproces van bovenstaande. Daar deze organisatie nog maar kort bestond, sparde ik met en coachte ik ook andere medewerkers met betrekking tot de veranderingen.
• Uitvragen voor offertes ten behoeve van mogelijke inkoop op het gebied van diensten
• Beoordelen offertes
• Verstrekken van inkooporders
• Opstellen en bijhouden van LEAN overzichten (dag- en weekborden)
• Opstellen en bijhouden van risico dossier
• Opstellen van financieel overzicht

10/12 tot 07/14: Interim manager
Belastingdienst Centrum voor Applicatieontwikkeling.
Verantwoordelijk voor alle HR aspecten t.b.v. ongeveer 110 medewerkers in ondersteunende functies, zoals personele- en financiële administratie, controllers en auditors. Wat het bijzonder maakte was, dat gedurende de eerste 9 maanden van deze opdracht, voor een groot deel van de medewerkers, de functie kwam te vervallen of in aantal werd gereduceerd. Mobiliteit was aan de orde en sturing daarop was een van de grootste uitdagingen in deze rol.
• Hiërarchisch verantwoordelijkheid voor alle medewerkers, beoordeling, beloning, etc.
• Verantwoordelijk voor alle zorgaspecten; ziekteverzuim, wet verbetering poortwachter, etc.
• Loopbaangesprekken in het algemeen en met betrekking tot Mobiliteit in het bijzonder
• Coaching en sturing waar het Mobiliteit betreft
• Opleiding en scholing
Persoonlijke ervaring:
Ik heb ervaren dat het voor veel medewerkers moeilijk te bevatten is, dat hun werk mogelijk vervalt. Veel medewerkers waren niet, of pas na geruime tijd, in staat om over Mobiliteit na te denken en bij de daarvoor benodigde planvorming, hulp te aanvaarden. Voor mij zelf kan ik op basis van mijn INRO expertise, heel goed begrijpen waardoor dit word veroorzaakt. Mensen willen en kunnen wel veranderen, maar willen niet worden veranderd!
Bereikte resultaten:
• Een groot aantal medewerkers vrijwillig in het mobiliteitstraject geholpen
• Oppakken van eigen verantwoordelijkheid door medewerkers door bijvoorbeeld een Linkedin- en Twitter training te laten volgen
• Ongeveer 100 functioneringsgesprekken voorbereid en gevoerd
• Werkzaamheden in het kader van WVP conform wettelijke eisen uitgevoerd
• Coaching van medewerkers individueel en in teamverband
• Mindmap met daarin stuurelementen ten behoeve van in-, door- en uitstroom
• Medewerkers aanspreken op houding en gedrag en inzicht geven in hun gedrag en dat van teamleden door middel van het INRO model.

05/11 tot 06/12: Interim Teammanager
Belastingdienst Centrum voor Applicatieontwikkeling.
Verantwoordelijk voor de resultaten van 3 teams (20 medewerkers) : BI, test en beheer & klein onderhoud.
• Beheer en klein onderhoud team verder vorm gegeven. Enerzijds door het verkleinen van de beheerformatie en beleggen van taken over het team. Daarnaast uitbreiden van de capaciteit m.b.t. het kleine onderhoud, zodat niet planbare, direct noodzakelijke onderhoudsopdrachten konden worden uitgevoerd. Er werd gewerkt conform ASL.
• Op basis van LEAN-IT managen van de teams.
• Organiseren van de wekelijkse terugblikken (keek op de week).
• Als MT-lid van de unit mede verantwoordelijk voor de unit resultaten.
• Medewerkers motiveren tot verandering, ingegeven door de LEAN werkwijze en door de organisatiewijziging die is doorgevoerd.
• Verantwoordelijk voor het uitvoeren van projecten zoals: verbeterde testaanpak, integratieopdrachten en integratie van een BI-team in een service delivery unit.
• Verantwoordelijk voor de werkzaamheden van het BI-team. Vanuit dit team werd de Bestuurlijke Informatie verzorgd voor de IV-keten van de Belastingdienst. Het team bestond uit BI-consultants, ontwerpers/bouwers en exploitatie medewerkers.
Persoonlijke ervaring:
Ik heb ervaren dat de LEAN-aanpak helpt bij het sturen van mijn teams. Door het dagelijkse contact en het sturen op weekdoelen ontstaat veel inzicht in de te bereiken en bereikte resultaten. Daarnaast gaf een dasboard inzicht in de mate van realisatie van afgesproken KPI’s.
Bereikte resultaten:
• Een adequaat werken BI team
• veel verbetervoorstellen zijn doorgevoerd
• Incident- en probleemproces uitgewerkt en ingevoerd
• Mindmap, planning en uitvoering geven aan integratie BI team
• Selectie van externe IT-architecten
• Implementatie van verbeterde testaanpak

06/09 tot heden Interim Consultant
Drive HRM Consultancy.
• Onderhoud functiegebouw van een woningcorporatie
• Functiewaardering woningstichting
• Organisatiescan van een zorginstelling
• INRO assessments (gecertificeerd)
Persoonlijke ervaring:
Ik heb ervaren dat het werken als zelfstandig professional heel veel energie oplevert voor mij. Het zelf bepalen van het wat, hoe, met wie en wanneer zonder dat iemand daarin stuurt, is bijzonder prettig.
Bereikte resultaten zijn:
• Tevreden opdrachtgevers
• Certificering voor INRO assessments

11/07 tot 07/09 Managing Consultant
Human Capital Group.
Managing consultant voor 15 HR consultants.
• Verandermanager/implementatiemanager bij een energie service provider
• Projectmanager tijdens een reorganisatie bij een retailorganisatie. Resultaat conform budget (€750k), kwaliteit en op tijd opgeleverd.
• Voorzitter van selectiecomité tijdens de fusie van 2 organisaties
Persoonlijke ervaring:
Ik heb ervaren dat het werken voor een consultancy organisatie heel veel afwisseling kan bieden aan verschillende opdrachtgevers. Ook het werken met collega’s in een opdracht voor een opdrachtgever als verantwoordelijk projectmanager is een mooie ervaring geworden. Enerzijds verantwoordelijk voor het projectresultaat en anderzijds verantwoordelijk voor voldoende profit voor de eigen organisatie. Het als voorzitter optreden is een hele nieuwe ervaring geweest, proberen het proces op gang te houden en niet te veel met de inhoud meegaan.
Bereikte resultaten zijn:
• Tevreden opdrachtgevers
• Geïmplementeerde verandering in een organisatie
• Geaccordeerde adviezen m.b.t. selecties

04/05 tot 11/07 Manager
Belastingdienst/Centrum voor ICT.
HR verantwoordelijk manager van unit ICT architecten (±50).
Als ‘partner in business’ enerzijds verantwoordelijk voor HRM-strategie en -beleid voor de sector Ontwikkeling (ca. 1200 mdw), anderzijds voor de uitvoering van de HRM-processen betreffende de pool ICT Architecten van HBO/WO-niveau. De positie van HRM was zodanig ingevuld dat HRM enerzijds manager (leidinggevende) en anderzijds als ‘duaal partner’ van het lijnmanagement opereert en mede verantwoordelijk was voor de organisatieresultaten.
Functie-inhoud: verbinding leggen tussen strategische plannen en HR-plannen, advies aan het lijnmanagement, werving & selectie plannen opstellen en uitvoeren, ontwikkelen doorstroombeleid, personeelsontwikkeling faciliteren in de lijn, competentiemanagement ontwikkelen, personeelszorg, outplacement en professionalisering van ICT Architecten op HBO/WO-niveau.
Prestatie-indicatoren: kwaliteit beoordelingen, ziekteverzuim, reïntegratietrajecten, outplacement, verhouding tussen inhuur en eigen personeel, inhuurtarief, opleidingsplan en -budget en MD-projecten. De dynamiek van laatste jaren werd veelal bepaald door de hoge groei van het werkaanbod en het afstemmen van de interne (project) organisatie hierop. Daarnaast heb ik deelgenomen aan een HRM-vakgroep met als doel het ontwikkelen en borgen van HRM-kennis.
Persoonlijke ervaring:
Ik heb ervaren dat het realiseren van veranderingen heel goed gaat wanneer dat in het klein wordt aangelopen. Het team Architecten is na een organisatieverandering door mij begeleid naar een nieuwe rol. Aanvankelijk was het team ongemotiveerd door miskenning, echter een intensieve training en verdere functievorming hebben geleid tot een zeer gemotiveerd team.
Bereikte resultaten zijn:
• Uitermate gemotiveerde medewerkers
• Tevreden projectmanagers als opdrachtgevers voor de architecten

Vanaf 1976 werkzaam geweest, bij o.a. kadaster, gemeenten en 16 jaar bij Capgemini (vanaf 1987).

Opleidingen

Post-HBO Bedrijfskunde succesvol afgerond in 1997
Kennis van: Prince2, ITIL, assessments (INRO), aanhanger van management 3.0

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

Golf

Werkgebied

  • Dronten 100km
Talentcard®