Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Jos Jansen

Jos Jansen

Medewerker/Operational Risk Officer/ Account manager

Personalia

Leeftijd
56 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Engels
  • Nederlands
Rijbewijs
  • A - Motor
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Ik ben een positieve prestatie gedreven risk/banking professional met een no-nonsense mentaliteit. Verder heb ik een goed gevoel voor commerciële, financiële belangen en risico’s en ben ik verantwoordelijk, zelfstandig, communicatief vaardig en proactief.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Ik ben een positieve prestatie gedreven risk/banking professional met een no-nonsense mentaliteit. Verder heb ik een goed gevoel voor commerciële, financiële belangen en risico’s en ben ik verantwoordelijk, zelfstandig, communicatief vaardig en proactief.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • administrateur
  • hoofd administratie
  • salarisadministrateur
Sector(en):
  • Finance
Carrièreniveau:
  • Ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Binnen 1 maand

Werkervaring

Mei ‘14– heden Operational Officer, ABN AMRO Intensief Beheer (FR&R)
• Voorbereiden Credit Risk Committee en Risk Awerness items Commitee;
• Beheer tussenrekeningen, beheer volmachten/procuratie/ Insider status, beheer revisie lijsten en
signaallijsten;
• Monitoren van KPI’s, policy beheer, klachterregistratie, begeleiden KTO;
• Het adviseren over data quality issues en krediet signalen, policy beleid uitdragen en administreren.

Jan – Mei ‘14 Asset Quality Review Analist, ABN AMRO Intensief Beheer Bedrijven en Vermogende
Particulieren en Commercieel real estate dossiers
Werkzaamheden:
• Voorbereiden van korte krediet revisie, beoordelen en complementeren van kredietdossiers en de van
reactie op de aanvraag van de DNB/ECB.

2010 – 2013 Operational Risk Manager, Royal Bank of Scotland (RBS)
Werkzaamheden:
• Actief analyseren van interne en externe risico incidenten, i.o.m. de business en Group Internal Audit
risico verlagende maatregels uitwerken en implementeren;
• Het beoordelen en zorg dragen voor buy-in van de business m.b.t. het verbeteren van processen en
procedures en implementeren van risico verlagende aanpassingen;
• Mede verantwoordelijk voor juiste operationele risicobeoordeling van nieuwe of ingrijpende wijzigingen van
de organisatie, de producten, systemen en processen in lijn met het risicoprofiel van de organisatie;
• Gevraagd en ongevraagd adviseren van de business over eventuele alternatieve operationele
mogelijkheden om de risico's beter te beheersen;
• Aanzetten tot concrete initiatieven die gericht zijn op het verminderen en voorkomen van operationele
risico’s, incidenten en verliezen;
• Mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de implementatie van Operationeel Risico Management
-programma's, methoden en instrumenten;
• Rapporteren en ontwikkelen van rapportages over risico's, risico trends, risico beheersing en risico
analyses en assessments voor het regionale risico management team;
• Begeleiden en beoordelen van self assessment en het creëren van Control Entitlement Certificates;
• Operational risk awareness trainingen geven aan collega's uit de business.


2006 – 2010 Sector Portfolio Officer, SPM TMT Europe / Business Manager, Royal Bank of Scotland Whole
sale banking
Werkzaamheden:
• Mede verantwoordelijk voor relatiebeheer van de Europese krediet portefeuille;
• Adviseren van nationale en internationalen relaties over kredietverlening, saldo, rentecompensatie
en “cross” border zero balancing pools;
• Adviseren in cash managementdocumentatie proces en het coördineren van correcte implementatie;
• Analyseren van relatie-, prospect- en branche informatie;
• Het voorbereiden van kredietvoorstellen en revisies;
• Participeren en adviseren in kredietdocumentatie proces en het coördineren van correcte implementatie;


Vervolg werkzaamheden Sector Portfolio Officer, SPM TMT Europe / Business Manager
• Correcte afhandelen aanvragen en klachten m.b.t. krediet faciliteiten. allocaties, bankgarantie en krediet
letters (LC’s)
• Creëren van kosten en baten analyses en rapportages en Risk Weighed Asset (RWA)rapportages voor
afdeling en management;
• Adviseren op gebied van kapitaal management.
• Fiatteren, monitoren en adviseren van nationale en internationalen relaties over betalingsverkeer, cash
management en gebruik van de faciliteiten.

2004 – 2006 Credit Portfolio Officer, ABN AMRO Whole sale Clients.
2002 – 2004 Senior Assistant Market Inbound Banker, ABN AMRO Whole sale Clients.
2001 – 2002 Senior medewerker krediet administratie en documentatie, ABN AMRO Whole sale Clients.
2000 – 2001 Commercieel ondersteuner, ABN AMRO Whole sale Clients.
1997 – 2000 Senior medewerker – Servicedesk fysieke waarde papieren en effecten bedrijf ABN AMRO.
1993 – 1997 Souschef instellingskeuken.
1985 – 1993 Zelfstandig werkend kok in verschillende horeca en instellingskeukens.

Opleidingen

Interne trainingen:
2014 - AML, BCM, CAAML, Compliance, Cloud computing trainingen;
2013 - SEPA, Treasury Management en Trade Finance Collections training;
2012 - Project Management Fundamentals, Time management training, Assertiviteit Training, Basics of
Trade, Structured, Finance Solutions, FX product strategy, Risk Solutions en Anti – Bribery &
corruption.
2011 - Foundation of Retail Credit Risk en Wholesale Credit Risk, Foundation of
Regulatory Risk and Compliance, Foundation of Market Risk, Foundation of
Risk Appetite en Essentials of Operational Risk training.
2010 - Asset Protection Scheme (APS) Training.
2006 - Mifid (Markets in Financial Instruments Directive) training.
2005 - Credit Derivatives, Credit Risk Training en Klant Acceptatie en Anti-Money
Laundering training.

Externe trainingen
2012 - Introduction to Derivatives (Intuition Know-How).
2011 - Foundation of Banking Risk (Global Association of Risk Professionals GARP).
2007 - Loan Documentation Negotiation course.
2006 - Vervolg cursus zakelijk Engels.
2003 - Basis zakelijke communicatie Engels.
2001/4 Financiële markten, Balans lezen en Zakelijke kredietenverlening (K1).

HBO deeltijd opleidingen
1999 – 2000 - Zakelijke communicatie Nederlands, Algemene economie en
Bedrijfseconomie (BE).
MBO Bank en verzekeringswezen
1998 – 1999 - Inleiding bank en verzekeringswezen, Winstbepaling en boekhouding,
Financiering, opbrengst- en kostencalculaties en Algemene juridische beroepsvorming.

HBO 2 jarige deeltijd opleiding Management voor middenkader
1995 – 1997 - Management en organisatie, Management en informatie,
Management en service, Management en communicatie,
Personeelsmanagement en Leidinggeven.
1982 – 1994- Primair restaurantkok, Voortgezet restaurantkok en Dieetkok (MBO- niveau).

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

- Het zelf bouwen van vakantiewoning in Frankrijk
- Activiteitencommissie squashvereniging
- Squashen
- Wandelen

Werkgebied

  • Amersfoort 100km
Talentcard®