Personalia
- Leeftijd
- 57 jaar
Rijbewijs en talenkennis
Talen (spreken)
Talen (schrijven)
Rijbewijs
Dit ben ik
Mijn dromen en ambities
nl.linkedin.com/pub/willem-van-kooij/2/4b1/a85
Wat breng ik mee?
Zo omschrijven anderen mij
Creatief, meeslepend en resultaatgericht. Beginnen met een visie en die waar maken. Grip krijgen op de complexiteit en vervolgens de goede dingen doen en die goed doen. Dat is waar ik voor sta. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring in zowel private als publieke organisaties. Door te werken in verschillende rollen, zowel als interne en externe heb ik een brede expertise opgebouwd. Ik zet mijn kennis, kunde en energie in om op een andere manier naar problemen te kijken en met oplossingen te komen. Oplossingen die werken.
Kenmerkend voor de manier waarop ik werk is dat ik, in al deze rollen, complexe problemen heb weten om te zetten in eenvoudig te realiseren (sub)doelstellingen en vervolgens er in geslaagd ben om anderen te betrekken bij de verwezenlijking van deze doelstellingen. In mijn werk als manager geef ik mijn medewerkers duidelijke doelstellingen en de ruimte die zij nodig hebben om binnen het team optimaal te presteren. Optimaal op de kwaliteit en kwantiteit niveaus die ik gegeven hun competenties mag verwachten.
Doelgericht; Empatisch; Motivator; Analytisch
Mijn huidige situatie
Werkervaring
Principal Consultant bij The Spark Idea Factory - februari 2009 – heden
- Transitie Manager bij ROG Tilburg – februari 2014 – december 2014 (2d/w)
Doelstellingen: Begeleiden van de IT organisatie bij de transitie van operationeel beheer & exploitatie naar regie op ICT sourcing
- Contract - Vendor Manager bij USG People (via KZA) - oktober – december 2014
Doelstelling: Opzetten contractueel kader voor samenwerking met IT partners.
- Transitie Manager bij GMT Europe (via KZA) - september – december 2014
Doelstelling: Opstellen transitieplan voor het migreren naar een agile development organisatie
- Principal Consultant bij Belastingdienst (via KZA) - december 2013 - januari 2014
Doelstellingen: Evalueren van het beleid op sourcing; Voorstel aanpassingen in beleid opstellen, inclusief advisering omtrent aanpassingen lopende contracten om deze in het nieuwe beleid in te passen.
- Interim Manager bij Bordersecurity Innovation Center september 2012 - augustus 2013
Doelstellingen: Herdefiniëren strategie en door vertalen naar operatie. Dit laatste betekent concreet het bedrijfsplan actualiseren, saneren van het partner netwerk, positioneren van Bordersecurity Innovation center als intermediair tussen vraag en aanbod om innovatie op het speelveld van grens beveiliging (in de meeste brede zin) te bevorderen.; Contracten heronderhandelen.
- Vendor manager bij ING CRE september 2010 - augustus 2012
Doelstellingen: In controle komen en blijven van de externe regionale IT-leveranciers die verantwoordelijk is voor de IT-infrastructuur in de acht landen, onderdeel van de regio CRE; Rationalisatie van de leveranciersportefeuille en het verbeteren van de interventie mogelijkheden van de regie organisatie richting leveranciers en klant organisaties; Vooral gericht op optimaliseren change management en release management processen.
- Programmamanager bij CAOP mei 2009 - juli 2010
Doelstellingen: Stabiliseren van de ICT-infrastructuur, met inbegrip van de IT-organisatie; Implementeer best practices (focus op change en release management); Definieer de ICT-strategie, het opzetten van de ICT-en procesarchitectuur.
Principal Consultant bij Kirkman Company maart 2007 - maart 2009
- Fortis Merchant Bank december 2008 - april 2009
Doelstellingen: Analyseer de prestaties van de ICT-governance binnen de Fortis Merchant Bank en identificeren van de mogelijke verbeteringen; Uitvoering van de voorgestelde verbeteringen (het verbeteren van de functionele eisen, acceptatie procedure en het werken met een informatie-architectuur en een ICT-architectuur).
- Mediator / coach bij Gemeente Almere maart 2008 - december 2008
Doelstellingen: Controle over de contracten herstellen; Opzetten van de regie-organisatie die verantwoordelijk is voor de aansturing van de IT-outsourcing contracten; Coach van het team om het contract management zelf doen.
- Manager ERP Competence Center bij Holland Casino maart 2007 - juli 2008
Doelstellingen: Stabiliseren van het ERP Competence Center inclusief de samenwerking met de afdelingen IT, HR en Finance; Begeleiden van de implementatie van processen zoals Procure to Pay, Jaarafsluiting en consolidatie.
Ministerie van VROM, oktober 2001 - februari 2007
Als Rijksambtenaar diverse functies binnen de IT kolom:
- Manager Sourcing (oktober 2004 - februari 2007)
Doelstellingen: Met mijn team was ik verantwoordelijk voor het verkrijgen van de juiste ICT dienstverlening van de leveranciers die wij voor deze levering gecontracteerd hadden.
- Deelprojectleider Outsourcing (augustus 2003 - oktober 2004)
Doelstellingen: Als deelprojectleider was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een contractraamwerk waarbinnen niet alleen de huidige dienstverlening, inclusief de wijze waarop deze wordt aangeboden, kon worden vastgelegd maar waar ook de voorzieningen zijn opgenomen hoe moet worden omgegaan met de verandering in vraag en aanbod gedurende de contractperiode en welke interventie ruimte aanwezig is om bij achterblijvende kwaliteit van dienstverlening in te kunnen grijpen.
- Projectmanager Nieuw Beheer (maart 2003 - juli 2003)
Doelstellingen: Reorganisatie van de ICT-Beheer organisatie om deze aan de eisen van de nieuwe infrastructuur basis op het principe van “anytime, anyware ICT services” (op basis van server based computing) aan te passen en om een eventuele uitbesteding van de ICT-onderhoud organisatie voor te bereiden.
- Cluster manager Portfolio Management (oktober 2001-september 2004)
Doelstellingen: Opzetten en onderhouden van de service portfolio van de ICT dienst. Ontwikkelen Meerjaren onderhoudsplan en actualiseren IT Architectuur.
IBAS, april 1998 - september 2001
- Diverse opdrachten uitgevoerd, voornamelijk bij pensioenfondsen, woningcoöperaties en rijksoverheid.
- Dit waren voornamelijk IT rollen als informatie/ procesanalist en projectmanager,
Ordina Finance, maart 1992 - maart 1998
- Diverse opdrachten uitgevoerd, voornamelijk bij financiële instellingen zoals ING, ABN Amro en SNS.
Dit waren voornamelijk IT rollen zoals netwerk beheerder, programmeur, informatie analist, systeem ontwerper, project manager en consultant.
Opleidingen
Havo; Meao; HBO-BI; Erasmus Economie
Management & Organisatie (de Baak); Executive & Team Coaching (school voor coaching)
Prince2; Lean; ITIL; Scrum; ISPL
Meer over mij
Zo besteed ik mijn vrije tijd
Squash
Lezen (SciFi; Fantasy; Thrillers)
Schilderen/ tekenen