Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Michiel Mes

Michiel Mes

Manager HR

Personalia

Leeftijd
65 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
  • Frans
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Rijbewijs
  • A - Motor
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger
  • AM - Brommer en scooter

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Ik ben een ervaren HR manager die veel kan bijdragen aan de bedrijfsvoering in het algemeen en het sociaal beleid van een organisatie in het bijzonder. Door alle veranderingen, bezuinigingen en reorganisaties in de gezondheidszorg kan in in de zorg organisaties verder helpen met het ontwikkelen van het strategisch en duurzaam HR beleid. Ik ben een people manager en weet partijen met elkaar te verbinden. Ik kan zowel de medewerkers als het Management Team meenemen in de veranderingen en beter met elkaar laten samenwerken. Plezier in het werk zorgt voor gemotiveerde medewerkers.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Ik ben een resultaat- en mensgerichte “people” manager met ruime management advies en project ervaring binnen verschillende organisaties, zowel in de private-, als publieke sector. Als eindverantwoordelijke op het gebied van HRM heb ik ruime ervaring met organisatie ontwikkeling en veranderingentrajecten in veelal politieke en complexe organisaties. Ruime ervaring als lid van verschillende management- en directie teams. Ik ben gewend complexe vraagstukken in samenhang te doorzien en heb aandacht voor de “Human Relation”. Bekend met het maken van Sociaal Plannen en voeren van onderhandelingen met OR en vakbonden bij reorganisaties, fusies, ontvlechting of faillissement. Mijn focus ligt op het binden en enthousiasmeren van mijn HRM dienst en het samenbrengen van het management team met grote loyaliteit aan de organisatie. Mijn werkwijze is efficiënt en communiceer effectief op alle niveaus in de organisatie. Weet sociale vraagstukken goed te doorgronden en leg van daaruit de verbinding met de overige bedrijfsprocessen en strategie van het bedrijf.
Als specifieke competentie kan ik goed relativeren, heb gevoel voor verhoudingen, ben pragmatisch, zelfstandig, organisatiesensitief, integer en een teamspeler. Collega’s omschrijven mij als betrokken, betrouwbaar, loyaal, sociaal, motiverend en inspirerend. Daarnaast ben ik een coachend leider met inlevingsvermogen, bruggenbouwer, doorzetter en gevoel voor humor. Ik ben optimistisch van aard en oplossingsgericht en ga uit van kansen en mogelijkheden.
Mijn specialiteit ligt op het gebied van organisatieontwikkeling, leiderschapsontwikkeling en cultuurverandering.
Daarnaast ben ik ook maatschappelijk actief in verschillende besturen, beroeps- en sport verenigingen en ben lid van de Raad van Toezicht in een ouderen organisatie.

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • intercedent
Sector(en):
  • Onderwijs
Carrièreniveau:
  • Senior management
Beschikbaar vanaf:
  • Binnen 1 maand

Werkervaring

Januari 2014 tot heden Manager ARBO, Milieu, Vitaliteit en Mobiliteit
Erasmus Medisch Centrum, Rotterdam

Als transitiemanager Arbo leiding geven aan een cultuurveranderingstraject binnen het interne Arbo team. Waaronder het team van interne bedrijfsartsen, arbeidsdeskundigen, preventiemedewerkers, veiligheidskundigen, re-integratiedeskundigen, arbeidshygiënisten, A&O Psychologen en bedrijfsmaatschappelijk werk (45 FTE).

Projecten: Verbeteren Kwaliteit Arbodienstverlening. Certificering interne Arbodienst. Transitie Arbo mobiliteit en duurzaamheid naar gezondheidsbeleid. Psycho Sociale Arbeidsbelasting (PSA). Risico Inventarisatie en Evaluatie, Coördinatie bezoek arbeidsinspectie, Ebola en de Participatiewet.

Januari 2014 tot heden: Transitiemanager
Ministerie van Defensie en Binnenlandse Zaken Utrecht/Den Haag
Belast met de overgang van 815 FTE van de Defensie Vastgoed Dienst (DVD) naar het Rijks Vastgoed Bedijf (RVB) van Binnenlandse Zaken.

Adviseur Cultuur Verandering
Ministerie van Defensie Utrecht

Belast met de invoering van Hostmanship bij het Commando Diensten Centrum van het Ministerie van Defensie.

Januari 2014 tot heden Lid Raad van Toezicht Vecht en IJssel, Utrecht

Toezichthouder bij een dienstverlenende organisatie op het gebied van wonen, welzijn en Zorg.

September 2012 tot januari 2014 Manager HR
Zuwe Hofpoort Ziekenhuis, Maartenskliniek en Regionaal Psychiatrisch Centrum Woerden

Geeft leiding aan de afdeling HR (22 FTE). HR Advies, HR Development, HR Support, Werving & Selectie, PSA, Mobiliteitsbureau, ARBO en Kwaliteit. Lid Management Team, lid beleidscommissie.
Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van het Sociaal beleid.
.
Projecten: Management Development (leiderschapsontwikkeling), Duaal Management, Elektronische Leer Omgeving (ELO), pauzebeleid en Arbeidstijden Wet, Capaciteitsmanagement en flexibelere schil, reorganisatie, ontwikkelen strategische visie lange termijn HR, reductie beddenhuis, gezondheidsbeleid met invoering eigen regie model, Sociaal Plan, Medewerkers Tevredenheids Onderzoek, Management Informatie, ontvlechting Zuwe-zorg en Hofpoort ziekenhuis, meerwaarde onderzoek samenwerking Antonius Ziekenhuis.

November 2011 tot september 2012 Manager HR
Ruwaard van Putten Ziekenhuis, Spijkenisse

Aansturen van de afdeling HR (17 FTE). HR advies, HR secretariaat, Salarisadministratie, Arbo Verzuim en Re-integratie, Opleidingen, Klachtencommissie, Kwaliteit (NIAZ). Lid Management Team.
Verantwoordelijk voor de uitvoering geven van de strategische visie van het ziekenhuis.

Projecten: Implementatie AFAS traject. Opzetten Arbo, Verzuim en re-integratie beleid. Begeleiding en ontwikkeling Cultuurveranderingtraject, Competentiemanagement, Invoering zorgstructuur (duaal management en RVE), opzetten skills lab. Samenwerking Maasstad Ziekenhuis.

December 2010 tot november 2011 Manager HR
Zuwe zorg en Aveant, Utrecht

Aansturen van de afdeling HR van Zuwe Zorg en Aveant (46 FTE).
Begeleiden van de reorganisatie van de 2 grootste thuiszorgorganisaties in Utrecht e.o. met ruim 6000 medewerkers. Lid MT Zuwe Zorg en lid MT Aveant.
Geeft leiding aan 2 afzonderlijke HR afdelingen P&O advies, HR Beleid, Opleidingen Zuwe zorg, Aveant Academie, Arbo, Verzuim en Re-integratie, Werving & Selectie, Mobliteits Centrum Zuwe/Hofpoort ziekenhuis. (45 FTE)
Zuwe zorg en Aveant zitten in een fusie traject binnen Utrecht en zullen op korte termijn met Careyn fuseren tot een thuis zorg organisatie CZA groep van ruim 15.000 medewerkers.


Projecten: Begeleiding fusietraject Careyn, Zuwe en Aveant (16.000 medewerkers). Samenvoegen P&O advies, AVR en opleidingen Zuwe Aveant met Careyn. Managen van diverse daaraan gerelateerde projecten w.o. een OVA traject Aveant en Sociaal Plan Aveant. Oprichten Shared Service Centrum HRM.

Mei 2002 tot December 2010 Hoofd Personeel, Organisatie en Opleidingen
IJsselland ziekenhuis, Capelle aan den IJssel

Geeft leiding aan de dienst Personeel, Organisatie & Opleidingen (31 FTE), salaris administratie, vertrouwenspersoon, Arbo, milieu, kwaliteit, opleidingscentrum, functioneel beheer, de geestelijke verzorging en het mobiliteitsbureau. Lid van het Management Team.
Projecten: Begeleiding MT na mislukt fusietraject, opzetten P&O dienst, opzetten Arbo dienst w.o. uitvoering RI&E, ziekteverzuimbeleid, sociale innovatie, fysieke belasting, strategisch beleid, opleidingsbeleid, invoering van competentiemanagement, cultuurverandering en onderhandelen met de bonden over een sociaal plan. Inrichten van de Administratieve Organisatie en harmonisatie Personeels en salarisadministratie. Lid MT en opleidingscommissie. Lean & Mean volgens Six Sigma.

Oktober 2000 tot mei 2002: Manager Personeel & Organisatie,
ECT BV, Delta Container Terminal, Rotterdam (Maasvlakte)

ECT Delta Terminal BV, 1600 medewerkers. Omzet ruim 300 miljoen Euro.
Geeft leiding aan de P&O Afdeling, inclusief opleidingen en BMW (16 FTE).
Projecten: Grootscheepse kwantitatieve en kwalitatieve reorganisatie. Frequent overleg met OR en bonden over de arbeidsverhoudingen binnen de Rotterdamse haven. Joint venture met P&O Nedloyd en samenwerking met Maersk. In het kader van cultuur verandering, invoering Competentie Management en Management Development.
Outsourcingstraject ICT afdeling (220 FTE). Lid MT.

Januari 1999 tot oktober 2000: Senior Organisatie Adviseur
Adviesbureau STAP/Prospectief, Hardinxveld – Giessendam

STAP/Prospectief is een organisatieadviesbureau met 35 medewerkers die op interim basis adviseert op het gebied van personeel, organisatie en bestuurlijke ondersteuning veelal aan bedrijven in de klein metaal en de Rijksoverheid. Lid MT.
Interim opdrachten bij o.a.:
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport, Den Haag:
Veranderingstraject van de Keuringsdienst van Waren, naar Inspectie Waren en Veterinaire zaken.
Syngenta, Enkhuizen: Quick Scan; organisatieonderzoek
Lips, Beveiliging BV, Safes & Sloten, Dordrecht:
Organisatieonderzoek n.a.v. groei en acquisities van 150 naar 650 medewerkers. Opzetten personeelsafdeling.
Van de Ende Beveiliging B.V. , Valkenswaard: Overname door Lips Beveiliging B.V. Harmonisatie arbeidsvoorwaarden.
Europe Combined Terminal (ECT), Rotterdam:
Reorganisatie en veranderingstraject(cultuur) van een afdeling IT van 220 naar 90 medewerkers.

1976 tot 1999 Ministerie van Defensie

1997 tot 1999 Hoofd P,O&O Staf Commando Opleidingen Koninklijke Landmacht te Utrecht.

Opleidingsbedrijf met 5000 medewerkers. Jaarlijks verzorgen van opleiding en training voor 10.000 leerlingen en cursisten van de Defensie organisatie. Belast de decentralisatie van de organisatiefunctie. Geeft functioneel leiding aan de Centrale staf afdeling 18 FTE en decentrale personeelsdienst 220 FTE, binnen 18 Resultaat Verantwoordelijke Eenheden (alle landelijke opleidingscentra) van het COKL. Lid van het Management Team.


1992 tot 1997 Hoofd P&O Landmachtstaf te Den Haag.

Verantwoordelijk voor het P&O beleid in de breedste zin van het woord en belast met een ingrijpend veranderingstraject t.a.v. Kabinet Bevelhebber, de Directies Control, -Personeel, -Beleid & Planning-, -Operatien en Diensten Centrum Automatisering, Inlichtingen en veiligheid en Attaches in het buitenland.
2600 medewerkers. Geeft leiding aan de dienst P&O (28 FTE). Lid MT Landmachtstaf.

1990 tot 1992 Hoofd Burgerpersoneelszaken Koninklijke Marechaussee
Den Haag.

T.b.v. 3800 personeelsleden met grote geografische spreiding, belast met de implementatie van de
decentrale personeelsdienst, voortvloeiend uit de reorganisatie van het “Akkoord van Schengen”, het vervallen
van de binnengrenzen en de uitbreiding van Schiphol. Geeft leiding aan 12 personeels functionarissen.

1985 tot 1990 Personeelsconsulent Directie Personeel Koninklijke Landmacht, Den Haag.

Als personeelsconsulent van de Directie Personeel KL werkzaam voor de volgende organisatieonderdelen:
Staf Inspectie¬ Geneeskundige Dienst, Dienst Mili¬taire Gezond¬heidszorg, Keurings¬ra¬den, Militaire
Bloedtransfusie Dienst, Centraal Depot Geneeskundige Dienst, Centrale Militaire Apotheek, Tandheelkun¬dige
Dienst, Geeste¬lijke verzorging, Leger museum en Instituut Hogere Defensie Leergangen.


1982 tot 1985 Personeelsfunctionaris Geneeskundig Depot & Apotheek te Amsterdam.

Naast regulier personeelswerk in het bedrijf met 250 medewerkers, belast met de verhuizing van het bedrijf
van Amsterdam naar Heerenveen in het kader van de spreiding Rijksdiensten.

1980 tot 1982 Staf medewerker Interne zaken en Beveiliging Ministerie van Buitenlandse Zaken

Hr. Ms. Ambassade Washington DC (VS). Belast met de interne bedrijfsvoering binnen de ambassade.

1976 tot 1980: Beroepsmilitair bij de Koninklijke Marine / Korps Mariniers.

Als onderofficier diverse functies en plaatsingen, ook op marineschepen, in binnen-, en buitenland vervult.

Opleidingen

2006 : MCC, Master Management van Culture & Change
Marketing & Strategie, Persoonlijk leiderschap, Organisatie & Management
Financieel management, Strategisch HRM (NCOI Business school)
1998 : Leergang Personeelswetenschappen. KUB
1997 : Leergang Bedrijfskunde (ROI)
1997 : Leergang Beleidsontwikkeling voor hoger Defensie personeel (ROI)
1996 : Voortgezette Opleiding Personeelsmanagement, ODRP/ Rijks Universiteit Groningen
1994 : Leergang Organisatiekunde (ROI)
1994 : Post HBO Leergang Verander Adviseur Personeel (LVAP)
1993 : Post HBO Leergang Management van verandering (ROI)
1990 : Post HBO Leergang Management Adviesvaardigheden (LMAP)
1988 : HBO Arbeidsmarktpolitiek/personeelsbeleid Hogeschool Haarlem, SOSA

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

Tennis, skiën, sport in het algemeen.
Tuinieren
Maatschappelijk actief zijn
Mijn kinderen

Werkgebied

  • Oudewater 50km
Talentcard®