Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Ton van der Steen

Ton van der Steen

Analist

Personalia

Leeftijd
55 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Engels
  • Duits
Talen (schrijven)
  • Engels
  • Duits
Rijbewijs
  • B - Personenauto
  • E - Aanhanger

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • financieel adviseur
Sector(en):
  • Finance
Carrièreniveau:
  • Ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Binnen 1 maand

Werkervaring

1 september 2014 tot heden
Revisie Analyst bij FGH Bank N.V., afdeling A&A Team Beheer & Projecten, Utrecht
- Beoordelen van Commerciële Belangen vastgoedfinancieringen en het schrijven van een revisierapport incl. verlengingsvoorstellen leningen;
- Zelfstandig uitbrengen van een advies m.b.t. verdere behandeling van de relatie van de bank;
- Beoordelen van het risicoprofiel: hoofdsomrisico (object), cashflowrisico (huurders), debiteurenrisico, zekerhedenpositie, het maken van een financiële analyse van kredietnemer, borgen en huurders;
- Vastleggen ratings volgens interne kredietrisicomodellen.

25 maart 2014 – 31 augustus 2014
Credit Analyst bij N.V. Nuon Energy, afdeling Controlling/Credit Management Nuon Sales B2B, Amsterdam (ter vervanging zwangerschapsverlof)
- Beoordelen kredietwaardigheid van bestaande en potentiële klanten aan de hand van kengetallen, ratio’s, benchmarks en incidentele klantbezoeken;
- Doorlichten van jaarverslagen van bestaande klanten;
- Analyseren van garanties en zekerheden en in kaart brengen van complexe organisatiestructuren;
- Opstellen van managementrapportages met onderbouwde aanbevelingen teneinde een toekomstgerichte kredietstrategie te faciliteren.
- Monitoren van marktontwikkelingen en adviseren (richting Sales en Legal) over eventuele kansen en knelpunten.

oktober 2013 – 21 maart 2014
Credit Risk Analyst bij Deutsche Bank Nederland N.V., Eindhoven, Project Taskforce 750
- Uitvoeren van kredietrevisies en kredietanalyses voor de zakelijke klantenportefeuille (MKB en Agrarische sector) van de bank t.b.v. exitstrategie en het formuleren van een advies inzake het kredietrisico;
- Vaststellen van de bancaire positie, de financiële- en juridische risico’s en het schrijven van een toelichting.
De focus van dit project is het maken van een kwalitatieve inhaalslag in de systemen van Deutsche Bank en het in beeld brengen van risicoposten;
- Coördineren en documenteren van de behandelde dossiers t.b.v. fiat revisie afdeling Credit Risk Management.

oktober 2011 – februari 2013
Accountmanager Bijzonder Beheer/Kredietbeoordelaar bij Rabobank Dommel en Aa en
Intern Accountmanager Bijzonder Beheer bij Rabobank Valkenswaard en Waarle (september 2012 t/m februari 2013), afdeling Krediet Risico Management
Particulieren:
- Beoordelen van particuliere Bijzonder Beheer dossiers en particuliere financieringsaanvragen (hypotheken);
- Interne afstemming van Bijzonder Beheer dossiers met Accountmanagers Private Banking en medewerkers Service Center Financieren (SCF) van Rabobank Nederland te Eindhoven;
- Contacten met klanten, makelaars, notarissen, deurwaarderskantoren en curatoren.

Zakelijk:
- Analyseren van klanten met continuïteitsproblemen en het opstellen van een plan van aanpak betreffende Bijzonder Beheer dossiers om het kredietrisico van de bank te minimaliseren;
- Beoordelen van kredietrevisies en zakelijke financieringsaanvragen;
- Voorbereiden van revisies Bijzonder Beheer dossiers, plannen van aanpak, KC nota’s, verzorgen van reviews klantintegriteit en bespreking posten met Accountmanager Bijzonder Beheer/Teamleider KRM;
- Adviseren van de Kredietcommissie over het treffen van voorzieningen voor Bijzonder Beheer dossiers;
- Afhandelen van transacties en services voor klanten, contacten met klanten, notarissen, makelaars, deurwaarderskantoren en curatoren;
- Het opstellen en uitbrengen van offertes.

Overig:
- Verzorgen van de notulen van de wekelijkse Kredietcommissie;
- Gespreksvoorbereiding en gespreksafhandeling (opmaak gespreksverslagen, agenderen vervolggesprekken);
- Beheeractiviteiten: signaleren van kredietrisico’s, over- en achterstanden en de te ondernemen vervolgacties;
- Zorgdragen voor dossiervorming, afhandelen van conservatoire- en executoriale derdenbeslagen;
- Controle klantendossiers o.b.v. SOx-wetgeving;
- Onderhouden van relevante juridische, bedrijfseconomische en fiscale aspecten van bedrijfsfinancieringen;
- Kennis van het faillissementsrecht, WSNP en andere relevante wet- en regelgeving.

oktober 2010 – september 2011
Intern Accountmanager Zakelijk Advies bij Friesland Bank N.V., kantoor Utrecht
- Ondersteunen van de Accountmanager Zakelijk Advies bij het acquireren, beheren en adviseren van (potentiële) relaties met betrekking tot het voor de zakelijke markt ontwikkelde producten- en dienstenpakket. De nadruk binnen ligt op het analyseren van de aanvragen en het realiseren van transacties. Taken hierbij zijn proactieve advisering aan de accountmanagers en een reactieve advisering aan de relaties;
- Beheer van klantenportefeuille van bestaande kredieten en uitvoeren van revisies;
- Analyseren en beoordelen van nieuwe kredietaanvragen (prospects) en opstellen van financieringsvoorstellen;
- Opstellen van kredietvoorstellen en -offertes voor zakelijke relaties en zakelijke inkomensverklaringen;
- Afhandeling kredieten via afdeling Krediet Risico Management.

oktober 2008 – september 2010
Kredietanalist II bij Fortis Commercial Finance Nederland N.V. (factoring), Den Bosch, afdeling Kredieten
- Het zelfstandig analyseren van complexe kredietvoorstellen ter beoordeling van het kredietrisico voor Fortis Commercial Finance;
- Zelfstandig formuleren van een schriftelijk, onafhankelijk en gestructureerd oordeel, gebaseerd op een analyse en weging van de risico’s. Het doen van aanbevelingen (wijziging productvorm, bedingen additionele zekerheden, covenants etc.) ter beperking van het kredietrisico;
- Evalueren van consistentie van kwalitatieve en kwantitatieve elementen van het kredietrisico, bedongen resp. verkregen zekerheden alsmede de uitvoerbaarheid van beheersvoorwaarden.

februari 2004 – september 2008
Credit Risk Analyst bij Essent Energy Trading B.V. (internationale energiehandel), afdeling Risk Management, Den Bosch
- Beoordelen kredietwaardigheid van handelsrelaties (analyseren jaarrekeningen en jaarverslagen en interpreteren van marktinformatie) en toetsen van Credit Risk policy;
- Berekenen van credit exposure (Marked-to-Market), samenstellen en analyseren van Credit Risk reporting, beheersing van het kredietrisico (zorgdragen dagelijkse Margin Calls);
- Bijdragen aan de totstandkoming van juridische contracten, zgn. Master Agreements (o.a. EFET, ISDA, CSA) m.b.t. kredietrisico voorwaarden;
- Zorgdragen voor operationele activiteiten voor Trading Floor (regelen van bankgaranties/LC’s via afdeling Treasury), auditing contracten cf IFRS richtlijnen, coördineren van bankzaken voor diverse energiebeurzen.

februari 2001 – januari 2004
Teamleider Financiële Administratie bij Essent Milieu / N.V. Afvalsturing Brabant (coördinatie afvalstromen Provincie Noord-Brabant), Tilburg
- Controle financiële administratie en project administratie;
- Opstellen en analyseren van interne- en externe rapportages: maandcijfers, jaarrekening, (liquiditeits-) begrotingen, fiscale aangiften, professionalisering AO/IC;
- Verzorgen consolidatie van entiteiten Afvalsturing Brabant en Essent Milieu Brabant t.b.v. maandrapportage;
- Samenstellen (en ontwikkelen) en controle van de periodieke afvalstroombalans en Planning & Control cyclus;
- Bijdragen ontwikkeling van Administratieve Organisatie en management informatie, rapportage tools.

september 1995 – januari 2001
Controller bij Vos Logistics Oss B.V. (internationale transportonderneming), Oss
- Verzorgen en aansturen van de financiële administratie, controle en analyse van de financiële cijfers;
- Verantwoordelijk voor de opstelling van maand-, kwartaal- en jaarafsluiting (jaarrekening);
- Consolidatie i.s.m. Group-controller voor de maand-, kwartaal- en jaarrapportage;
- Opstellen van meerjarenbegrotingen, inclusief liquiditeitsprognoses;
- Opstellen kostprijscalculaties en doorrekenen van investeringsplannen;
- Indienen en afhandelen fiscale aangiften;
- Ondersteunen van de Group-controller bij het verbeteren van rapportages en interne processen;
- Activa administratie van de transportvloot, grootboekadministratie, controle volledigheid facturatie;
- Opstellen van diverse managementrapportages, controle AO/IC (processen en procedures) en overige ad hoc werkzaamheden.

september 1994 – augustus 1995
Assistent Controller bij Van Oerle Alberton B.V. (internationale produktie van band voor autogordels), Boxtel
- Verantwoordelijk voor het verzorgen en beheren van de financiële administratie;
- Verzorgen van de periodieke BTW- en Intrastataangiften aan autoriteiten;
- Voorbereiden van periodieke interne- en externe financiële rapportages en de Forecast, voorraadbeheer,
uitvoeren van kostprijsberekeningen;
- Debiteuren- en crediteurenbeheer, analyse grootboekrekeningen, ondersteunen Controller bij diverse rapportage werkzaamheden, verbeterprojecten (efficiëncy) afdeling Finance.

Opleidingen

1990-1994 H.E.A.O.,'s-Hertogenbosch, diploma juli 1994
Studierichting: Bedrijfseconomie

1988-1990 M.E.A.O., 's-Hertogenbosch, diploma juli 1990
Studierichting

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

Paardensport, wielrennen, wandelen, fauna spotten, lezen, salsa dansen.

Werkgebied

  • Den Dungen 50km
Talentcard®