Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Edwin Kooijman

Edwin Kooijman

(Key) accountmanager, Business Development manager, Sales manager

Personalia

Leeftijd
56 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Engels
  • Nederlands
  • Duits
Talen (schrijven)
  • Engels
  • Nederlands
  • Duits
Rijbewijs
  • A - Motor
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

Eind vorig jaar ben ik gestopt bij mijn toenmalige werkgever. Daarna wat tijd genomen om aan mijn gezin te wijden en na te denken over "wat wil ik".
Wat ik wil is een operationele sales functie. Mijn passie binnen sales ligt bij Business Development en (Key) Account management. Hierin heb ik veel en een brede ervaring. Sociaal en contactueel ben ik sterk en dit heeft mij in mijn carriere de nodige successen opgeleverd.

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

► Actief luisteren
► Neemt leiding
► Verbondenheid creëren tussen betrokkenen
► Resultaatgericht denken en handelen
► Is naar de mens gericht
► Ziet samenhang en overziet consequenties
► Maakt zich nieuwe producten en processen snel eigen

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • salesmanager
  • commercieel medewerker binnendienst
  • salesmedewerker
Sector(en):
  • Detailhandel & retail
Carrièreniveau:
  • Ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Werkervaring

Juni 2015 - November 2015
NewStar Products Europe B.V. is een toonaangevende fabrikant van AV & IT hardware oplossingen als bijvoorbeeld TV & Monitor wand- en bureausteunen, Projector plafond steunen, Notebook steunen, etc. NewStar voert een breed assortiment met oplossingen in diverse prijssegmenten.
Er werken op dit moment 35 medewerkers in Europa en in 2016 bestaan we 20 jaar. Het bedrijf maakt een enorme groei door momenteel vanwege uitbreiding van onze verkoopactiviteiten in landen als Duitsland, Frankrijk, UK en Scandinavië.

In de functie van Sales Manager voor NewStar Products Europe B.V. was ik verantwoordelijk voor de Benelux.

Mijn verantwoordelijkheden waren onder andere:
► het aansturen en coachen van het verkoop team
► onderhouden en uitbreiden van het distributienetwerk
► onderhouden en verbeteren contacten met onze key accounts binnen het BtoB en Retail
► Business Development (via de bestaande relaties maar voornamelijk via nieuwe relaties)
► het opstellen van het verkoopbudget & -strategie i.s.m. de
directie.
► samenstellen markt- en concurrentieanalyses
► zorgen voor een up to date CRM-systeem (King)
► i.s.m. de marketingafdeling het ontwikkelen van promotionele acties

Ik rapporteerde rechtstreeks aan de directie.

Maart 2014 - Mei 2015
Nidec Servo is een Japanse producent van hoge kwaliteit Stappen motoren, Borstelloze motoren en Ventilatoren. Onze producten worden rechtstreeks of via gespecialiseerde distributeurs aan voornamelijk de Industriële - en de Telecommunicatiemarkt aangeboden.
Nidec Servo maakt deel uit van de NIDEC Group, `s werelds grootste fabrikant van Gelijk
stroom Motoren en Ventilatoren. Voor de Nidec Group werken 120.000 mensen wereldwijd die gezamelijk een omzet genereren van 10 Miljard Dollar.

In de functie van Sales- en Marketing Manager bij Nidec Servo was ik verantwoordelijk voor Midden Europa (Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, etc.).

Mijn belangrijkste verantwoordelijkheden:
► Business Development
► eindverantwoordelijk voor een aantal Global Key Accounts (inclusief projectmanagement)
► onderhouden, opbouwen en uitbreiden van het distributienetwerk
► bepalen van de verkoopstrategie en het verkoopbudget
► voorbereiden en voeren van (jaarlijkse) prijsonderhandelingen
► doen van marktonderzoek
► begeleiden klanten naar onze productielocaties
► geven van product presentaties en trainingen

Ik rapporteerde aan de Sales Director Europe.

Maart 2008 - Maart 2014
Delta Group is ’s werelds grootste producent van switching power supplies. Daarnaast is het een groot aanbieder van power management oplossingen, electronische componenten, beeldschermen, industriële automatisering, netwerkproducten en renewable energy solutions. Er wordt via gespecialiseerde distributeurs aan de Key accounts geleverd. Delta Group heeft wereldwijd verkoopkantoren en fabrieken in Taiwan, Thailand, China, Mexico en Europa. Het hoofdkantoor van Europa is gevestigd in Nederland.

In de functie van Sales Manager bij Delta Electronics Europe voor de electronische componenten voor de telecommunicatiemarkt was ik internationaal georiënteerd.
Ik was verantwoordelijk voor het opbouwen en ontwikkelen van omzet bij vier key accounts binnen EMEA met een totale omzet van 12 miljoen euro:

►identificeren, benaderen en contracteren van nieuwe Key accounts (Business Development)
►bepalen strategie per bestaande account op basis van marktanalyses, concurrentiepositie en strategie
van het account
►pro-actief relatiebeheer t.b.v. betrokkenheid bij projecten
►initiëren van en participeren in optimalisatietrajecten bij accounts reviews en onderhandelingen inzake
verkoop overeenkomsten
►schrijven en vastleggen van prijsafspraken en accountplannen
►relaties onderhouden met inkopers en engineers van Delta t.b.v. ontwikkelingen en innovaties ►werkbezoeken afleggen bij Research & Development locaties en productielocaties

Oktober 1999 - Februari 2008
iiyama vindt haar oorsprong in Japan en behoort tot de leidende wereldproducenten van CRT- en LCD monitoren. De producten worden zowel in de business-to-business markt als in de retailmarkt gedistribueerd, via 200 gespecialiseerde dealers in de Benelux. iiyama heeft productie, distributie, service en technische ondersteuning in eigen beheer. In Nederland is het verkoopkantoor gevestigd van de Benelux.

Januari 2007 - Februari 2008
Vanaf begin 2007 ben ik Sales Manager geweest bij iiyama International en was verantwoordelijk voor:
►mede bepalen en realiseren van jaarlijkse commerciële doelstellingen relatiebeheer en jaarplannen voor
een aantal key accounts
►Business Development
►begeleiden van het gehele verkooptraject
►direct betrokken bij inkoop, logistiek en inter-filiaal voorraadbeheer
► verzamelen van en adviseren over markt-, bedrijfs- en concurrentie-informatie
►aansturen en coachen van de verkoopbinnendienst en van een extern merchandiser team

Oktober 1999 - December 2007
In de functie van senior accountmanager was ik verantwoordelijk voor: ► het realiseren van de jaarlijks gestelde verkooptargets
► werven en onderhouden van relaties (met middelen als trainingen, beurzen,
demo- en testtrajecten)
► adviseren over jaarplannen met en voor accounts
► zelfstandig opstellen van offertes en contracten voor accounts
► creëren en uitvoeren van mailings en acties (i.s.m. reclamebureau)
► verzamelen van en adviseren over markt-, bedrijfs- en concurrentie-informatie
► actief in inter-filiaal voorraadbeheer in heel Europa, t.b.v. optimalisering van
commercie en verkoop

Augustus 1998 - Oktober 1999
Lotto is aanbieder van kansspelen via het retailkanaal.

In de functie van Retail manager was ik verantwoordelijk voor:
► realiseren van omzettargets in eigen regio
► aanboren van en invulling geven aan nieuwe verkoopkanalen
► verwerven van nieuwe business

Juni 1990 - Augustus 1998 V
Murata is producent en wereldwijd distributeur van keramische componenten (o.a. chips) voor
geavanceerde electronische apparatuur, zoals in mobiele telefoons en auto’s. Murata is op dit gebied een innovator in de business-to-business markt. Nokia, Ford, Sony en Motorola behoren tot de accounts van deze Japanse onderneming.

In de functie van Account Manager (voor nationale en internationale accounts) was ik verantwoordelijk voor:
► het realiseren van de verkooptargets
► inhoudelijk voorbereiden van contracten en onderhandelingen voeren
► prijsonderhandelingen voeren
► offertetrajecten begeleiden (in een team) en voortgang bewaken;
► analyseren van marktontwikkelingen m.b.t. de accounts en de branche
► accountwensen en –informatie overleggen en realiseren met eigen ingenieurs
► produceren en analyseren managementinformatie t.b.v. naleving overeenkomsten
► bepalen en bijstellen van jaarcontracten o.b.v. actuele cijfers v.d. klant en
marktontwikkelingen.

In 1990 ben ik gestart als Sales Administrator en was verantwoordelijk voor het verwerken van orders, het uitwerken van offertes, facturering, upgrading en cross-selling bij verkoop van producten. In 1992 heb ik de stap gemaakt naar accountmanager.

Opleidingen

► HBO Salesmanagement (Strategisch Sales & Account management, Business Development
en Persoonlijk Leiderschap)
► Post Bachelor Bedrijfskunde (Organisatie en leiderschap, Marketing, strategie en financiën
►Middle Management (Effectief leidinggeven, Communiceren en beïnvloeden en Plannen en
organiseren)
► MEAO (Commerciële richting)
► HAVO, voorafgegaan door MAVO

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

Wielrennen, basketbal, zeilen, muziek, reizen.

Werkgebied

  • Amsterdam 50km
Talentcard®