Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Peter van den Berg

Peter van den Berg

Financieel manager en business controller op zoek naar nieuwe werkkring

Personalia

Leeftijd
61 jaar

Skills, Soft skills

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Talen (schrijven)
  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
Rijbewijs
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

De afgelopen jaren heb ik een brede ervaring opgedaan: op het snijvlak van Financiën, HR, Marketing, Banking, IT, risicobeheersing en verandermanagement en fungeer als business partner en financieel geweten voor de directie.
In mijn rol als financieel manager en business controller heb ik in de administratieve organisatie een belangrijke bijdrage kunnen leveren door:

• proactief te sturen m.b.v. financiële rapportages. Hierbij geef ik een helder overzicht van kengetallen die de strategie van de organisatie ondersteunen.
• een heldere presentatie draag ik bij aan verbeteringen en een effectievere organisatie omdat de uitvoering van het financiële vakgebied verandert, worden hoge eisen gesteld aan een heldere vertaling van “de cijfers” naar “de werkvloer”.
• samen te werken op alle vlakken in de organisatie en in de maatschappelijke keten. Organisaties zijn voor het realiseren van beleidsvoornemens en doelen in steeds belangrijker mate afhankelijk van degenen met wie ze samenwerken.
Markten en de administratieve sturing verandert. Ik geef op een heldere manier inzicht door niet te volgen, maar proactief te sturen. Van financial naar business control.

Wie is Peter van den Berg?
Mijn wieg stond letterlijk in het Westland tussen de auto’s. Vanaf mijn jeugd heb ik altijd een bijdrage geleverd in ons familiebedrijf (autobedrijf Westland) in Wateringen.

Ik heb veel ervaring in leidinggevende functies en strategische vraagstukken. Vanuit mijn achtergrond verwacht ik een goede bijdrage te kunnen leveren aan de ambities van elke organisatie om te bouwen aan een solide, betrouwbare en integrale bedrijfsvoering in de volle breedte. Als Manager Control en financieel directeur was ik verantwoordelijk voor de planning & control en HR cyclus. Ik voel me thuis in de rol van sparringpartner met financiële achtergrond.

In alle vraagstukken staat bij mij de klant centraal, zijn de medewerkers het belangrijkste kapitaal en de kwaliteit van het product en de dienstverlening van het hoogste niveau. Ik voel me thuis in een organisatie die ambitieus is en het verbeterpotentieel wil benutten. Ik geef het voorbeeld in het “willen”, het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid en het boeken van resultaten.

Wat is mijn achtergrond?
Met accountancy als achtergrond heb ik vanuit stuurvariabelen en analyse snel door heb wat er moet gebeuren, veranderen of verbeteren. De analyse, het gevraagd en ongevraagd adviseren, monitoren en rapporteren, opzetten van business cases, controleren en borgen van opgezette verbeteringen, ik heb er veel ervaring mee.
Ik ben gewend om teams te begeleiden. Ik heb gewerkt in een internationale omgeving bij de A merken Rabobank en Sandwich (Veldhoven BV). Ik houd van organiseren en heb veel ervaring in de opzet van de P&C cyclus. Zelf bewaak ik het overzicht en inzicht met de organisatie doelstellingen.

Ik voel me thuis in een organisatie waarbij een goede samenwerking van belang is. In mijn rol als businesspartner bij diverse organisaties en voorzitter van de voetbalclub ben ik gewend om integraal te werken (helicopterview, weging van tegengestelde belangen) en opdrachtgever-opdrachtnemerschap (vraag achter de vraag helder hebben en de medewerkers helpen hier invulling aan te geven). Met mijn ervaring op het gebied van Marketing, HR, IT, Financiën en verandermanagement kan ik van grote toegevoegde waarde zijn.

Mijn stijl van werken
Als Green Belt neem ik een organisatie en medewerkers mee in een nieuwe ontwikkeling of verbetering. Je ziet mij op een soepele en enthousiaste en overtuigende wijze presenteren, in woord en geschrift. Op mijn LinkedIn profiel vind je mijn laatste blogs over de ontwikkeling op het financiële vakgebied en High Performance Organisaties. https://www.linkedin.com/in/pjavandenberg/

Vertrouwen is de basis en sturen op focus en prioriteiten is de eerste stap. Ik creëer draagvlak met het initiëren van acties en presentatie aan stakeholders. In mijn werkstijl zie je mij samenwerken en verbinden, vooruitgang en prestaties boeken. In mijn stijl van leiding geven, hanteer ik een open houding, ben transparant en eerlijk en heb respect voor elk teamlid. Ik sport veel, ben energiek en met mijn positieve kijk op het leven kan ik mensen enthousiasmeren en motiveren.

DISC, leer mij beter kennen

Om het rapport goed te lezen kijk je naar de vier afzonderlijke scores en de samenhang daartussen. Niemand is 1 kleur. Het geheel wordt bepaald door de mix van de 4 scores.

  • Taakgericht
  • Daadkrachtig
  • Extrovert
  • Inspirerend
  • Mensgericht
  • Stabiel
  • Introvert
  • Conformerend

Wat breng ik mee?

Zo omschrijven anderen mij

Ik werk graag in een team en ben graag onder mensen. Door structuur aan te brengen, behoud ik het overzicht. Daarnaast zorg ik voor een optimale organisatie of het nu om de financiële processen gaat of activiteiten in mijn vrije tijd op de voetbalclub of TED inspiratiesessies. Nieuwe ontwikkelingen houd ik scherp in de gaten, ik lees en leer continu veel over mijn vak.
Mijn kwaliteiten en expertise zet ik in om doelen te behalen in mijn werk en in mijn vrije tijd of sport. Dat doe ik wel samen en na afloop het liefst met een Trappisten bier.

Kwaliteiten
• Ondernemend en verbindend
• Goede advies- en coachings vaardigheden
• Impact en sterke presentatie vaardigheden
• Commercieel sterk en klantgericht
• Doelgericht en boekt resultaten
• Innovatief en veranderkundig • Inspiratie en motivatie

Expertise
• Jaarrekening en planning & control cyclus
• Business Partner en adviseur DT/MT
• Project- en verandermanagement
• Implementatie Lean Agile
• Visie en strategievorming
• Ervaring in diverse markten en sectoren
• Succesvol in opbouw, beheer, afbouw 
 en verkoop van de organisatie

Mijn huidige situatie

Functie(s):
  • leraar basisonderwijs
Sector(en):
  • Zakelijke Dienstverlening
Carrièreniveau:
  • Ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Binnen 1 maand

Werkervaring

2017 – heden Manager Financiën Wonen Wateringen
Leidinggeven aan medewerkers Financiën (4 personen) en lid MT.
• Verantwoordelijk voor administratie, stuurinformatie, analyses en contacten toezichthouders etc.
• Organisatie en inrichting van de planning & control cyclus.
• Strategisch adviseur en sparring partner van directie en management.

Resultaat In een dynamische omgeving zijn jaarrekening en stuurinformatie tijdig opgeleverd.

2011 – 2017 : Rabobank Nederland
Business Partner en Manager Control van directie en MT bij lokale banken. LID DT/MT
• Verantwoordelijk voor stuurinformatie, analyses en realisatie bedrijfsdoelstellingen
• Organisatie en inrichting van de management control cyclus.
• Strategisch adviseur en countervailing power van directie en management.
• Leiding geven aan team Control (10-15 FTE)
• Basis op orde bij lokale banken met onvoldoende interne audit. Herinrichting afdeling control en P&C cyclus
• In Control door onderzoek beheersomgeving. Opzet verbetercyclus, KPI’s, stuurinformatie, organisatiestructuur en cultuur
• Implementatie LEAN werkwijze in dagelijkse werkzaamheden
• Opzet business cases en kennisplatform (intranet en kennissessies)

Resultaat Door onderzoek, opgezette verbeter- en verandercyclus, zijn lokale bank “in control” gekomen of nr. 1 in benchmark.

1996 – 2011 : Berg Kleijn Communicatie C.V. Reclame en communicatieadviesbureau.
Functie : Financieel directeur, minderheidsaandeelhouder.
Lid van het management team. Verantwoordelijk voor:
• Financieel Beheer, strategie en ontwikkeling beleid van de organisatie.
• Leiding geven aan medewerkers, invulling HR en kritische processen
• ICT en de opzet en planning van management control cyclus.
• Ambassadeur van de organisatie; onderhouden netwerken met de steakholders en directe contacten met klanten, toeleveranciers en adviseurs.
Resultaat: de organisatie is uitgegroeid tot het grootste reclamebureau van Den Haag en in 2007 genomineerd voor de Ondernemersprijs Haaglanden.
In de periode mei –juni 2012 was ik, in eigen uren, bewindvoerder bij het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten. Met succes heb ik de overname begeleid van het klantenpakket en de medewerkers.

Referentie Berg Kleijn Communicatie – Eigenaar Jos van den Berg: Samenvattend: door zijn kennis, visie en harde werken groeit het bureau uit tot het grootste reclamebureau van Den Haag. Maar niet alleen in voorspoed laat hij zich gelden, juist ook in de periode van de economische crisis in Nederland is hij zeer waardevol.

1992 – 1996 : R. Veldhoven B.V. Groothandel textiel
Functie : Financial Controller
Lid van het management team. Verantwoordelijk voor:
• Financiële administratie en managementinformatie van moederbedrijf en internationale
dochterondernemingen.
• Liquiditeitsprognoses, creditmanagement, samenstelling jaarrekeningen.
• Het samenstellen van jaarrekeningen en financiele rapportages.
• Op directieniveau adviseren en het zelfstandig onderhouden van contacten met banken, buitenlandse managers, accountants en overige adviseurs.
Resultaat: Ik heb bij dit modebedrijf op jaarbasis 2 mln. Euro bespaard. Het debiteurenverlies was in 1994 nihil.


1981 – 1992 : Ernst & Young. Accountantskantoor
Functie : Senior assistent accountant (controle leider)
Leiding geven aan het team van assistent medewerkers. Samenstellen en controleren van jaarrekeningen en administraties van overheidsinstellingen, productie- en handelsondernemingen. Advies op directieniveau en zelfstandig in contacten met klanten.

1970 - 2014 Adviseur en klankbord van het familiebedrijf Profile Tyrecenter Westland, tot aan succesvolle verkoop in 2014.

Opleidingen

II. OPLEIDINGEN
2016 Cardiff University: Lean Black Belt en Scrum Master i.o.
2015 Cardiff University: Lean Yellow Belt en Green Belt
2001 H.O.F.A.M. - post H.B.O Opleiding tot Qualified Controller (QC)
1999 ASCO 2 – opleiding tot controller
1992 S.P.D.
1985 N.I.V.R.A (propedeuse)

Jaarlijks diverse cursussen en trainingen; MBTI, Soft Controls, Total Quality Management, fiscaal en juridisch recht, Masterclass Nyenrode “effectief leiderschap”, Nivé Masterclasses etc. Actieve rol in het tot stand komen van het boek “effecten van internet marketing”.

Meer over mij

Zo besteed ik mijn vrije tijd

HOBBIES EN INTERESSES
Voetballen fietsen hardlopen pilates en scheidsrechter. Lezen, muziek luisteren en het bezoeken van popconcerten en TED inspiratie sessies. Ik ben supporter van de SC Heerenveen en houd van Belgisch bier.

MAATSCHAPPELIJKE FUNCTIES
Sinds 2014: Voorzitter Sport Vereniging KMD. Opzet, implementatie en uitvoering van het
beleidsplan 2015 – 2020. O.a. contacten met Gemeente Westland en K.N.V.B.

Werkgebied

  • Wateringen 50km
Talentcard®