Klanttypen

Online cursus Klanttypen

Iedere klant lijkt wel verschillend. Lijkt! Je kunt klanten namelijk heel goed indelen in diverse klanttypen. In deze online cursus 'Klanttypen' leer je met behulp van modellen om klanten te typeren. Zo kun je jouw aanpak daarop laten aansluiten. Dat maakt je een stuk zelfverzekerder in de omgang met klanten.

Ken je dat machteloze gevoel wanneer je na een paar vervelende ervaringen alweer zo'n onbestemde klant de zaak binnen ziet komen? Iedere klant lijkt wel verschillend; hoe gaat deze zich weer gedragen? Het lijkt alsof je dat nauwelijks kunt inschatten. Dat is gelukkig niet waar. Klanten zijn prima in te delen in bepaalde typen. Als je die typen kent, kun je jouw aanpak daarop laten aansluiten. In deze online cursus leer je met behulp van modellen om klanten te typeren. Dat maakt je een stuk zelfverzekerder in de omgang met klanten.

Doel van de cursus

De online cursus 'Klanttypen' ondersteunt bij het vergroten van verkoopvaardigheden en klantvriendelijkheid, in het bijzonder van winkelmedewerkers in de retail.

Wat kan of ken je na de cursus

  • Kennis van diverse modellen klanttypering
  • Beter omgaan agressieve, dominante, aarzelende, onzekere, rationeel ingestelde, eigenwijze, emotionele, zwijgzame en praatgrage klanten
  • Vergroten van verkoopvaardigheden
  • Weten hoe je klantvriendelijker overkomt
  • Meer zelfverzekerd in de omgang met klanten

Duur en studiebelasting

De e-learning 'Klanttypen' duurt ongeveer 9 uur. Wil je het maximale rendement uit je online training halen, gebruik dan de ondersteunende lesmaterialen. De totale studiebelasting bedraagt 10 uur.

Doelgroep en vooropleiding 

Deze e-learning is bestemd voor iedereen die zich (verder) wil bekwamen in een adequate omgang met klanten, in de winkel of in een andere situatie waarin je producten of diensten wilt verkopen. Advies vooropleiding: MBO2.

Vaardigheden

Als je deze e-learning wilt inzetten binnen de opleiding die je volgt, dan werk je aan de volgende vaardigheden en beroepscompetenties (op MBO-niveau): Aandacht en begrip tonen, Overtuigen en beïnvloeden, Op behoeften en verwachtingen van de klant richten.

Lesmaterialen

De cursus 'Klanttypen' bestaat uit: VideoCollege, E-Book, Tools voor Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP), Leerjournaal, Reflectie- en communicatieopdracht, Samenvatting, Aanbevolen aanpak. Aanvullend lesmateriaal: Audioboek 'Klote klanten 3.0'.

Opbouw van de cursus

Deze cursus is opgebouwd uit diverse e-learning leerobjecten en bevat tevens aanvullend oefenmateriaal. Aan het einde van de cursus is er een eindtoets. 

Aantal modules

Deze cursus bestaat uit 1 module. 

Toetsing

De online cursus 'Klanttypen' wordt afgesloten met een eindtoets. De eindtoets bestaat uit meerkeuzevragen.

Certificaat

Als je slaagt voor de eindtoets, ontvang je per e-mail een gewaarmerkt certificaat. Dit certificaat kun je uiteraard op LinkedIn of op een ander loopbaanportal zoals At Monday plaatsen. Zo ontwikkel je je en laat je het ook aan anderen zien!