Hoe was jouw eerste werkdag?

17 september 2019


Hoe lang was dat geleden? Kun jij je nog herinneren wanneer je eerste werkdag ooit was en hoe je je voelde? Voor mij is het best even geleden, maar ik kan het me nog heel goed herinneren. Ik was bij toeval tegen de baan aan gelopen en heb me er soort van doorheen gebluft. Extra gespannen kwam ik dus aan op die eerste werkdag. Ik meldde me voor aan de balie en werd opgehaald door mijn nieuwe hogergeplaatste. De baas was het niet, zou ik later ontdekken. Maar op dat moment was hij voor mij the boss. De man die me in mijn kantoor neerzette en vervolgens verdween.

 

TAAIE KOST

Van de rest van de dag kan ik me niet zo veel herinneren. Behalve dat ik verder geen mensen van dichtbij heb gezien. Ik moest namelijk inlezen in wetten en regels als nieuwe ambtenaar. Nu is dat de grootste straf die je me maar kan geven. Al sinds de basisschool vermijdt ik schoolboeken. Ik begin altijd vol goede moed aan de eerste alinea om vervolgens te beseffen dat het meer van dezelfde saaie taaie kost is en dan gaan mijn gedachten met me op de loop. Of ik scan er als een gek doorheen in de hoop dat er iets blijft hangen. Oplossing was zoveel mogelijk in de les op te letten en ik was elke keer weer dankbaar voor een interessante docent die mijn aandacht 50 minuten vast kon houden. Maar goed, inlezen dus, of nou ja, inscannen dus en hopen dat ik geen belangrijke info had gemist. Na een paar dagen ontdekte ik dat iedereen om half 10 koffiepauze ging houden en dat ook ik daar recht op had. Zo leerde ik mijn collega’s langzaamaan kennen. En mijn baas, maar daar kom ik zo nog op terug.

 

ONBOARDING

Hoe je een bedrijf binnenkomt, vooral je eerste serieuze baan, is bepalend voor de rest van je carrière. Iedereen is onzeker en je hebt bepaalde vooronderstellingen over jezelf, het bedrijf en de rol die daar van je verwacht wordt. Dan is het fijn dat dat allemaal ook zo is. Tegenwoordig is daar veel meer aandacht voor. Onboarding heet dat. Het proces van aan boord halen van een nieuwe collega. Daar deden ze bij mij nog niet aan. Mijn baas zeker niet. Ik had een hele nieuwe functie en kwam daarin veel interessante dingen tegen, maar ook misstanden. Elke keer als ik hem iets kwam melden (ik dacht dat dat van mij verwacht werd) zei hij: “low profile, Olav, low profile”. Dan bekroop me een angstig gevoel dat ik aan het klikken was of overijverig was of de afdeling in de problemen bracht. Een paar keer ging dat zo en toen stopte ik gewoon met dingen doorgeven. Maar daarmee verdween ook een stukje motivatie en loyaliteit. Dat gevoel heeft me nooit meer losgelaten. In elke baan hield ik altijd mijn mond, omdat ik dacht dat dat van me werd verwacht. Wat jammer dat dat soort dingen destijds niet aan de orde kwam, verwachtingen. Onboarden. Onthoud het! Daar krijg je gemotiveerde en zelfbewuste werknemers van.

 

Meer leren en lezen over (nieuwe) collega's? 

 

Blog: Wie is mijn sollicitant?

 

Tijdens het sollicitatieproces heb je zoveel informatie verzameld over het bedrijf, dat je inmiddels een expert bent. De volgende stap? Nog meer informatie scoren over de functie waarin je gaat shinen. Zo kun je al vanaf dag één laten zien wat je waard bent. Bekijk het in de leerlijn Onboarding van nieuwe medewerkers

 

Om samen met anderen serieus een 'spel' te kunnen spelen, zijn de regels onmisbaar. Alleen is het binnen een onderneming wel handig als je weet waar je bij het opstellen van regels op moet letten. Deze cursus is bedoelt om je te helpen goede huisregels op te stellen.

 

Hoe bouw je binnen jouw onderneming een team op? Hoe slaag jij met jouw organisatie erin om over de volle breedte feedbackgericht gedrag te ontwikkelen? Hoe ga je om met gelijkheid en ongelijkheid? Zomaar een greep uit de vragen die in de online trai ning succesvol werken in een team aan de orde komen

 

In de online cursus 'Complimenten maken' leer je een doeltreffende methode om op de werkvloer je medewerkers optimaal tot hun recht te laten komen. De online training is vooral op de praktijk gericht, en kan jou helpen om jouw communicatie met je medewerkers te verbeteren.